nieuws
8 apr 2021, 20:36
"We houden ons hart vast. We weten wat het betekent als er containers in zee belanden. We zijn nu tweeëneenhalf jaar verder na de ramp met de MSC Zoë, en er is nog niets veranderd." Cynthia Borras, boswachter bij Natuurmonumenten op Schiermonnikoog reageert op het nieuws over de vijf containers die overboord sloegen van de Baltic Tern. Vier ervan zijn nog niet gelokaliseerd.
Woensdag verloor het schip vijf containers. Het zou gaan om drie container met "droge goederen" en een container gevuld met palets. De laatste en 'gevaarlijkste' container is gevuld met aceton, die werd gelukkig al snel wel gevonden. Die is nu aan een lijn vastgemaakt, zodat de container geborgen kan worden.
"We kregen eerst al het nieuws dat er een containerschip stuurloos was. Later kwam het bericht dat een schip vijf containers kwijt was. Dat wil je gewoon net horen."
Cynthia Borras maakt zich er vooral kwaad om dat de Baltic Tern had gekozen voor de zuidelijke vaarroute, die het dichtst langs de waddeneilanden loopt. "Ik snap best dat er spullen moeten worden vervoerd van A naar B, maar met zulk stormachtig weer is de zuidelijke route veel risicovoller." Zij vindt daarom eigenlijk dat het verboden zou moeten zijn om tijdens een storm deze route te nemen.
Volgens haar zou de kustwacht het schip ook hebben geadviseerd om de andere route te nemen, maar de kustwacht geeft aan dit alleen bij grote containerschepen te doen. En daar valt de Baltic Tern niet onder.
Ook jutter Thijs de Boer vindt het spannend. Hoewel hij verwacht dat de containers aan Schiermonnikoog voorbij zullen gaan, stapte hij donderdagmorgen vlak na zes uur al op zijn fiets om naar het meest oostelijke punt van het eiland te gaan. Maar er was niets te zien. Bij de jutter roept het verlies van containers op zee gemengde gevoelens op. Aan de ene kant is hij blij, aan de andere kant ongerust.
"Je denkt toch weer aan de MSC Zoë. De eerste paar dagen spoelden er wel wat leuke dingetjes aan. Jasjes en rugzakjes en veel plastic speelgoed. Maar daarna kwam de troep, de plastic korrels. En dan wordt het wel minder leuk."
Rijkswaterstaat houdt de situatie nu in de gaten en probeert de containers te lokaliseren. Wat de lading van de vermiste containers is, is niet bekend.
De Waddenvereniging is inmiddels een petitie gestart om de onveilige containervaart te stoppen.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.