nieuws
4 juni 2022, 22:45
Pinksterweekend en mooi weer; voor motorrijders een moment om weer eens flink aan de gashendel te draaien. Maar die ronkende motoren kunnen een bron van frustratie zijn voor omwonenden. En daar moet verandering in komen, vinden zowel belangenverenigingen als actiegroepen. Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat zei deze week toe dat er gewerkt wordt aan een oplossing voor het probleem. Begin april overhandigden belangenvereniging Motorrijders Actie Groep (MAG) en de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) het convenant 'Geluid te luid is uit' aan het ministerie. Met de campagne willen ze hun achterban erop attenderen dat je niet zomaar overal herrie mag maken.
De MAG erkent namelijk dat er problemen zijn met herriemakers, maar zegt ook dat het maar om een klein deel gaat dat overlast geeft. "95 procent van de motorrijders houdt zich aan alle regels en maken niet te veel herrie. Alleen is er een bepaalde groep, zo’n 5 procent, die het leuk vindt om het rechterhandje flink aan te draaien", aldus Vera de Bruijn, beleidsmedewerker van de MAG tegen Hart van Nederland.
In de gemeente Krimpenerwaard denken ze echter dat het om een veel grotere groep gaat die herrie maakt. Al jarenlang ervaren zijn overlast van motoren die voorbij komen razen. Inwoner Tony Hardenberg zegt dat de "motor al te luid is als die uit de fabriek komt".
Als voorzitter van de actiegroep Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (Nefom), waar 95 bewonersgroepen door heel Nederland bij zijn aangesloten, is hij ervan overtuigd dat de decibelnorm omlaag moet. "Sommige motoren mogen 100 decibel maken, dat is een enorm kabaal", zegt hij tegen Hart van Nederland. Ook ziet hij graag dat er milieuzones voor geluid komen in gemeenten waar overlast is. De Bruijn gelooft juist in een andere oplossing. Volgens de belangenvereniging moet er meer bewustzijn gecreëerd worden door bijvoorbeeld stickers te plakken, posters op te hangen en voorlichtingen te geven in gemeenten waar overlast is.
Minister Harbers schrijft in een reactie op het convenant dat het harde geluid vooral voorkomt bij "optrekken en rijden met onnodig veel toeren en het gebruik van gemodificeerde of illegale uitlaten". Samen met de RDW werkt het ministerie nu daarom aan een voorstel om dat onjuiste gebruik van uitlaten beter te kunnen handhaven.
Beeld: Pixabay
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.