nieuws
27 mei 2023, 21:01
Modelbouwvereniging het Y in Velsen-Zuid (Noord-Holland) zit er maar mooi mee in haar maag: terwijl het seizoen is losgebarsten, mogen de treintjes niet rijden. Het blijkt dat de modelspoorbanen onder een zekere wetgeving vallen: alle wagonnetjes van de modeltreinen moeten voor de veiligheid voorzien zijn van een remsysteem. En dat zorgt voor een enorme kostenpost.
"Regels zijn regels", verzucht oprichter van de modelbouwvereniging Lex Leenaars. Zo'n 35 jaar geleden start hij zijn mini-treinbaan. In al die jaren hebben duizenden kinderen en volwassenen veel plezier aan de modelspoorbaan beleefd.
Eind vorig jaar laat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit weten dat de modelspoorbanen onder het Warenwetbesluit Attracties- en Speeltoestellen (WAS) vallen, regels die worden gemaakt door het ministerie van VWS. De modelbouwvereniging wordt daarmee gezien als een attractie en de baan moet gekeurd worden.
Maar volgens Leenaars is er helemaal geen sprake van een grote attractie. De club bestaat namelijk uit vrijwilligers die hun eigen locomotieven stallen, repareren en laten rijden. Bezoekers mogen bovendien tegen een kleine vergoeding een rondje maken, en met de opbrengsten wordt alles onderhouden.
"Het is voor ons heel lullig. Op 1 april is het seizoen begonnen, en we hebben nog geen ritje kunnen maken", aldus Leenaars tegen Hart van Nederland. Hij moet nu in elke wagon een remsysteem gaan aanleggen. "Het is allemaal gedoe. We zijn er elke week mee bezig."
De veranderingen die Leenaars moet doorvoeren, is een enorme kostenpost. Om de kosten te kunnen dekken, is een crowdfundingsactie opgezet. Leenaars vertelt in onderstaande video hoe groot die kostenpost is:
Volgens de Nederlandse Modelspoor Federatie is het absolute kolder om remsystemen in de wagonnetjes te plaatsen. "Deze treintjes rijden langzaam. Het is te gek voor woorden dat daar allemaal remsystemen op moeten. Het slaat kant nog wal", zegt een woordvoerder tegen Hart van Nederland. "Eigenlijk is het nog gevaarlijker ook. Als je aan de rem trekt, staat de hele trein plots stil, en kinderen gaan er natuurlijk aan trekken."
De NVWA laat weten dat het niet gaat om een nieuwe regelgeving. "Het gaat om een bestaande regelgeving. We zijn de sector gewoon beter gaan voorlichten, daar komt het op neer", aldus een woordvoerder tegen Hart van Nederland.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.