nieuws
5 juni 2019, 16:40
Reclame verdwijnt deels van de publieke omroep. De coalitiepartijen zijn overeengekomen dat tot 20.00 uur geen reclame meer op de buis te zien zal zijn. Online verdwijnen spotjes en advertenties helemaal. Bronnen rond het Binnenhof bevestigen berichtgeving van RTL Nieuws en De Telegraaf hierover. De Bond van Adverteerders (BVA) is "ontzettend teleurgesteld" dat reclame deels verdwijnt van de publieke omroep. Volgens directeur Henriette van Swinderen is het "onnodig en onwenselijk". Het slecht bekeken derde net NPO3 blijft behouden. Het moet wel plaats gaan bieden aan regionaal nieuws. De zender wordt een 'venster' waardoor kijkers hun eigen provinciale of regionale zender kunnen zien.
Aspirant-omroepen hoeven voortaan niet meer 150.000 leden te werven om aanspraak te blijven maken op zendtijd. Een derde daarvan is straks genoeg. Voor omroep PowNed, ooit opgericht door GeenStijl, valt daardoor het doek. WNL en Human kunnen wel blijven bestaan. NOS en NTR gaan samen. Omdat de omroepen minder inkomsten kunnen vergaren met de verkoop van reclamezendtijd, schiet het Rijk te hulp. Minister Arie Slob (Media) legt 40 miljoen euro per jaar bij. De NPO zou dat extraatje dit jaar eigenlijk voor het laatst ontvangen.
Over de toekomst van de NPO is maandenlang verhit onderhandeld. Slob concludeerde bij zijn aantreden dat het bestel op de schop moet, omdat de omroepen steeds minder verdienen aan reclame.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.