nieuws
15 juli 2022, 06:56
De problemen op Schiphol stapelen zich letterlijk op, ondanks honderden geschrapte vluchten en extra loon voor het personeel. Door slecht crisismanagement staan honderden koffers onbeheerd op de luchthaven, onder meer bij de bagagebanden. Reizigers zijn de wanhoop nabij. FNV Luchtvaart noemt de situatie "hopeloos".
In het weekend van 8 tot en met 10 juli verbleef een groep verslaggevers van het AD 72 uur lang op Schiphol. Ze spraken een groot aantal reizigers en medewerkers. Het beeld dat zij schetsten is ontluisterend, vooral de bagage-afhandeling moet het ontgelden.
Achtergebleven koffers blijken in de aankomsthallen lukraak tussen de bagagebanden te worden gestald. De krant slaagde er via de labels in met een flink aantal reizigers, wiens koffer verweesd op Schiphol stond, in contact te komen.
Zonder uitzondering klagen ze over de gebrekkige communicatie van de luchtvaartmaatschappijen en de bagage-afhandelaars. Meestal hadden zij geen benul dat hun koffer in Amsterdam stond. Velen van hen raakten hun koffer kwijt toen ze overstapten.
Oorzaak van alle bagageproblemen op Schiphol is het enorme personeelstekort bij de beveiliging en bagage-afhandelaars. Gevolg is dat lange rijen bij de security, passagiers die hun vlucht missen en bagage die zoek raakt sinds eind april gemeengoed is. Een meerderheid van de vluchten vertrekt met vertraging in een poging alle passagiers en bagage aan boord te krijgen.
Hart van Nederland sprak begin juli met meerdere reizigers die hun koffer zijn kwijtgeraakt op de luchthaven. Bekijk die reportage hieronder:
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.