Terug

Volg Hart van Nederland

Opnieuw lange rijen op Schiphol door Hemelvaart: 'Mensen zijn gestrest en dringen voor'

Opnieuw lange rijen op Schiphol door Hemelvaart: 'Mensen zijn gestrest en dringen voor'

nieuws

25 mei 2022, 14:31

Op Schiphol is het woensdag opnieuw erg druk vanwege Hemelvaart. Het is een piekdag, staat op de zogenoemde druktemeter op de website van Schiphol. In de aankomsthal bij de treinen en taxi's is het ook veel drukker dan normaal. Bij de incheckbalies van de vertrekhallen 1 en 2, waar de KLM zit, is het relatief rustig. Bij vertrekhal 3, waar de langeafstandsvluchten en budgetmaatschappijen zitten, is het een stuk drukker.

Bij vertrekhal 1 en 2 worden nog altijd passagiers omgeleid om bij de beveiliging bovenin de luchthaven te komen. De rij, die ver buiten de overkapping die Schiphol eerder neerzette reikt, loopt goed door. Maar het kost ruim een half uur om binnen te komen. En dan moeten reizigers nog een flinke tijd wachten voor de beveiliging. Op social media delen vakantiegangers foto's er video's van de lange wachtrijen.

Lange wachtrijen

Een woordvoerder van de marechaussee op Schiphol laat weten dat het druk is, "zoals de laatste tijd het geval is", maar beheersbaar. Er zijn geen excessen geconstateerd. Hoelang de wachttijden zijn, weet de woordvoerder niet.

'Het is net filerijden'

Een man, die rond 10.30 uur al in de rij stond voor een werkreis naar Italië die in de middag vertrekt, zegt: "Het is net filerijden." Hij oppert een verplichte digitale incheck en stelt voor mensen vragenlijsten te laten invullen om de drukte het hoofd te bieden. "Je ziet nog steeds mensen met vloeistoffen in de handbagage en gestrest in de rij staan. Sommige mensen dringen ook voor en wurmen zich tussen anderen in de rij."

Kantoorpersoneel ingezet

Op de luchthaven worden reizigers via omroepberichten opgeroepen "ruim van tevoren" hun jas uit te doen om de beveiligingscheck "zo soepel mogelijk te laten verlopen". Er loopt ook weer kantoorpersoneel rond om reizigers te helpen.

Op de vluchtinformatieborden is te zien dat een handvol vluchten geannuleerd is, een tiental vluchten vertraagd. Een stel dat net uit Dublin is aangekomen, reageert geschrokken op verhalen over urenlange wachtrijen. "We vliegen met Aer Lingus en zijn hier niet over geïnformeerd." De drukte leidt er niet toe dat ze voor een andere luchthaven kiezen, zeggen ze.

ANP / Hart van Nederland

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.