nieuws
21 juni 2022, 11:39
Na DPG Media tekent nu ook de bond van Adverteerders (bvA) bezwaar aan bij concurrentiewaakhond ACM tegen de fusieplannen van RTL Nederland en Talpa Network. Dat bevestigt directeur Henriette van Swinderen na berichtgeving hierover door NU.nl.
De bond vreest dat de mogelijkheden voor adverteerders om hun consumenten te bereiken door een fusie tussen de twee mediabedrijven beperkt worden. "Omdat er door het samengaan bepaalde programma's en zenders gaan verdwijnen, neemt de pluriformiteit af", legt Van Swinderen. uit.
Iets anders waar de advertentiebedrijven bang voor zijn, is dat er volgens haar "een zeer sterke, bijna monopolistische mediapartij" ontstaat als RTL en Talpa samen worden gevoegd tot één bedrijf. "Wat er ongetwijfeld toe gaat leiden dat de prijzen gaan stijgen", stelt de bvA-directrice.
Ze ziet dat adverteren op televisie nog altijd het populairst is. "Als het gaat om grote groepen mensen tegelijk bereiken is televisie nog steeds het effectiefst." In 2021 besteedden de adverteerders samen ruim 900 miljoen euro op televisiezenders. "Dat maakt dat je niet zomaar kan zeggen dat je naar een ander type medium gaat, zoals online, print of radio."
De bvA heeft contact gehad met RTL en Talpa. "Met name over de zorg die wij hebben: dat er een verschraling van het aanbod optreedt. Onze bezwaren daarover hebben wij bij de ACM neergelegd." Van Swinderen benadrukt daarbij dat de adverteerders "niet per se tegen iedere samenvoeging zijn".
Ze zegt te bedrijpen dat, met de komst van grote buitenlandse partijen, Nederlandse mediabedrijven kijken hoe ze zo sterk mogelijk kunnen blijven. "Dat partijen gaan samenwerken kunnen we ons goed voorstellen. Voor ons zou het een toegevoegde waarde zijn als die partijen meer aanvullend zijn, dus niet alleen tv, maar ook radio, print en online."
De bvA vertegenwoordigt 132 Nederlandse ondernemingen die in ons land reclame maken en zet zich onder meer in voor vrijheid van marketing en communicatie van deze bedrijven. Onder de bedrijven die zijn aangesloten zijn ook de 25 grootste adverteerders van Nederland, zoals Unilever en de Rijksoverheid.
Bovenstaande video was eerder te zien bij Hart van Nederland
ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.