Terug

Volg Hart van Nederland

NS start eerste diensten met verplicht gereserveerde zitplaatsen

NS start eerste diensten met verplicht gereserveerde zitplaatsen

nieuws

2 mei 2023, 14:54

De NS gaat deze zomer beginnen met verplicht reserveren voor de trein naar Brussel. Reizigers die met de trein naar de Belgische hoofdstad willen, kunnen dus niet meer zomaar in elke trein met deze bestemming stappen. Op die manier wil NS de drukte beter spreiden.

Ook gaat de NS de prijsverdeling aanpassen, waardoor treinen doordeweeks in de spits soms duurder worden. Reizigersorganisatie Rover is tegen dit plan en vindt dat de NS een internationale reis ontmoedigt met de prijsverhoging. Volgens de organisatie wordt de verkoop van de voordelige tickets beperkt, waardoor reizigers zijn aangewezen op de duurdere kaartjes.

Drukte spreiden

Volgens een woordvoerder van NS is het niet zo dat er een maximum aan Early Bird-tickets is, maar worden de goedkopere en duurdere tickets op een andere manier over de dag verspreid. Zo worden de tickets rond de drukste momenten, zoals de spits, duurder. "Zo willen we mensen aansporen om een goedkoper ticket te kopen op een rustig moment.

Rover-directeur Freek Bos vindt dat de trein naar België juist goedkoper zou moeten worden. "De intercity naar België is al veel te duur. NS zou het tarief moeten verlagen naar hetzelfde tarief als een binnenlandse treinreis. Zo bijzonder is naar België reizen echt niet meer."

Beperkte capaciteit

Volgens NS is dat niet mogelijk, omdat er een beperkte instapcapaciteit is in de terminals in Amsterdam en Rotterdam. Die capaciteit wil de NS reserveren voor reizigers naar Londen. NS begrijpt dat de ultieme oplossing de inzet van meer en nieuwe treinen in alle richtingen zou zijn. "Die zijn er echter niet van de een op de andere dag."

De NS-woordvoerder meldt wel dat mensen zich geen zorgen hoeven te maken bij verstoringen of uitval, dan mogen ze gewoon de eerstvolgende trein nemen. De reservering voor een specifieke trein komt dan te vervallen.

De drukte op internationale treinen neemt enorm toe, ziet NS. "Ten opzichte van 2019 is er een groei van zes procent. Terwijl we op de binnenlandse treinen nog niet eens op het niveau van voor corona zijn." De capaciteit van internationale treinen groeit echter niet even snel mee en daarom is het vaak druk aan boord in de piek van de zomer.

Hart van Nederland/ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.