nieuws
30 juni 2021, 12:42
Het Nederlandse spoor is niet opgewassen tegen uitzonderlijk winterweer zoals afgelopen februari het geval was. Dat concluderen spoorbeheerder ProRail en de Nederlandse Spoorwegen (NS) na een gezamenlijke winterevaluatie. Reizigers hadden veel last van beperkte reismogelijkheden, langere reistijden en soms volle treinen in coronatijd.
Hoewel problemen niet helemaal voorkomen kunnen worden bij dit soort weer, zijn er volgens ProRail en NS wel verbeteringen mogelijk. Zo gaat ProRail onder andere de controles op de wisselverwarming verbeteren, de NS verbetert het winterklaar maken van de treinen en onderzoekt technische verbetermogelijkheden aan het materieel. Ook moet ProRail beter communiceren naar regionale en goederenvervoerders over het afschalen van het vervoer tijdens winters weer.
De verbeteringen moeten helpen om de treindienst in de toekomst sneller op te starten na winterweer. Het zou volgens de twee partijen miljarden kosten om het spoor "onder álle omstandigheden en te allen tijde beschikbaar te houden".
Op 7 februari en de dagen erna zorgden het winterweer voor veel verstoringen op en rond het spoor. Ondanks de jaarlijkse seizoensvoorbereidingen van beide partijen, bleek het systeem niet bestand tegen "dit soort extreme weersomstandigheden". Op 7 februari gaf KNMI code rood af en in een groot deel van het land viel zo'n 5 tot 10 centimeter sneeuw. In combinatie met stevige wind was er voor het eerst sinds 2010 sprake van een sneeuwstorm, genaamd Darcy. De hele dag was er (bijna) geen treinverkeer. Het opstarten de dagen erna verliep moeizaam.
ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.