nieuws
14 nov 2022, 12:39
Ruim 20 procent van de Nederlanders heeft minder zin in Sinterklaas dan een jaar geleden. Dit blijkt uit een onderzoek van Aanbiedingenfolders.nl. Helemaal verloren is de traditie niet, want nog altijd viert bijna de helft van de Nederlanders pakjesavond.
Het zijn vooral jongeren tot 30 jaar die uitgekeken raken op de goedheiligman. Vergeleken met een jaar geleden kijkt deze doelgroep een kwart minder uit naar 5 december. Dit heeft zo zijn redenen, vertelt Ivar van der Wal van Aanbiedingenfolders.nl. Mede door 'de Pietendiscussie en de coronapandemie van de afgelopen jaren' staat niet iedereen meer te trappelen om Sinterklaas te vieren.
Ook de huidige economische crisis werkt niet mee. De prijzen rijzen de pan uit, dus laten we duren uitgaven zoals cadeautjes links liggen. Een andere reden om niet meer mee te doen aan pakjesavond is volgens Van Der Wal de 'huidige wegwerpcultuur'. Duurzaamheid wordt steeds vaker aan de kaak gesteld en de snelle consumptie met alsmaar nieuw speelgoed sluit hier niet bij aan.
De zak van Sinterklaas is vergeleken met andere jaren minder goed gevuld dan andere jaren. Bijna 30 procent van de Nederlanders geeft dit jaar aan een lager budget te hebben dan vorig jaar. Vooral vrouwen lijken de hand op de knip te houden en zijn dit jaar huiverig met de inkopen.
Desondanks zijn er huishoudens waar de pepernoten in het rond vliegen en de schoen goedgevuld voor de schoorsteen staat. Niet geheel onverwachts zijn het vooral de gezinnen met kinderen tot 12 jaar die trouw blijven aan Sinterklaas en de pieten.
Van hen viert 86 procent dit jaar pakjesavond. In het zuiden van het land wordt op 5 december groots uitgepakt. Meer dan de helft viert hier Sinterklaasavond, terwijl dit percentage onder de West-Nederlanders onder de 40 procent ligt.
Bovenstaande reportage is eerder uitgezonden door Hart van Nederland.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.