nieuws
3 dec 2021, 21:38
Nederlanders besteden jaarlijks gemiddeld zo'n twintig tot veertig euro aan een kerstboom. Slechts drie op de tien Nederlanders (30 procent) gaat bij de aanschaf voor een echte kerstboom, zoals een Nordmann of een Spar. Een ruime meerderheid (67 procent) investeert liever in een nepboom.
Dat blijkt uit onderzoek van het Hart van Nederland-panel onder bijna 3200 mensen. Het opzetten van de kerstboom in aanloop naar de feestdagen is nog altijd een populaire traditie, zo blijkt uit ons onderzoek. Bijna een kwart van alle Nederlanders (74 procent) heeft er ieder jaar een in de woonkamer staan. De meeste Nederlanders laten hem daarna staan tot en met de jaarwisseling (43 procent) en bijna een derde (30 procent) zelfs nog iets langer; in ieder geval tot en met Driekoningen, op 6 januari van het nieuwe jaar.
Nu de klok is verzet en de dagen kouder en korter worden, denk je misschien dat veel mensen de kerstboom nu al in huis hebben gehaald. Niets blijkt minder waar: ruim tweederde van de Nederlanders (67 procent) is nog niet begonnen met het opzetten van de kerstboom. De kerstboom is pas aan de beurt als Sinterklaas weer naar Spanje is vertrokken, vinden veel respondenten. "Eerst sinterklaas vieren, dan pas kerst."
Om toch wat meer gezelligheid in huis te halen in deze barre tijd met een 'avondlockdown', overweegt iets meer dan de helft van de Nederlanders wél om de boom dit jaar wat eerder op te zetten. "Het donkere weer heeft ertoe bijgedragen dat de kerstboom dit jaar iets eerder staat zowel binnen als buiten", zegt een respondent.
Ga jij dit weekend op jacht naar de perfecte kerstboom, maar heb je geen idee wat voor soort boom je het beste kunt kiezen? Lees hier nog wat tips!
Ook meedoen aan het Hart van Nederland-panel? Aanmelden kan via deze link. Bent u al lid en zijn uw gegevens gewijzigd? Dan kunt u dat via deze link aangeven.
Aanmelden
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.