Terug

Volg Hart van Nederland

Nederland is niet meer afhankelijk van Russisch gas, maar wat merken we daarvan aan de pomp?

nieuws

10 feb 2023, 21:07

Sinds afgelopen zondag mag er geen druppel diesel of benzine uit Rusland meer de Europese Unie binnen. Hoewel we nu onafhankelijk zijn van Russisch gas, merken we dat bij het tanken nog niet echt. Hoe komt het dat de prijs aan de benzinepomp nog steeds zo hoog is, terwijl we niet meer afhankelijk zijn van brandstof uit Rusland.

De huidige benzineprijzen bedragen (op vrijdag 10 februari 2023) gemiddeld 1,962 voor Euro95 en 1,831 voor diesel. Hoger dan vroeger, maar wel lager dan de extreem hoge prijzen toen begin vorig jaar de oorlog in Oekraïne uitbrak.

Afgelopen weekend ging het Europese importverbod voor Russische aardolieproducten, zoals diesel, in. Hoewel van tevoren werd gevreesd dat deze laatste Europese maatregel de pomp zou kunnen opdrijven, valt dat volgens directeur Paul van Selms van UnitedConsumers wel mee. "De prijzen zijn juist eerder omlaag gegaan", vertelt hij aan Hart van Nederland. "Er was een piek aan het begin van de oorlog, maar we zijn nu weer op het oude niveau van voor de Russische invasie in Oekraïne. Bovendien is deze maatregel van tevoren aangekondigd, dus is er op voorbereid door bij de vorige marktprijzen extra in te kopen."

'Wennen aan literprijs om en nabij 2 euro'

Juist daarom is de prijs logischerwijs hoger dan we gewend zijn volgens Van Selms. Daarnaast importeert Nederland nu veel olie uit Noorwegen en het Midden-Oosten, in plaats van Rusland, waar de olie relatief goedkoop was. "Rusland had goedkope olie, maar zij staan nu op de zwarte lijst. Nu halen we het ergens anders, dat is duurder. Ik zie de situatie niet snel veranderen. Deze olieproducerende landen hanteren door de schaarste ook een hogere prijs."

Opvallend is dat diesel en benzine bijna even duur zijn. In de afgelopen 10 jaar was het verschil tussen de twee ongeveer 30 cent. Tegenwoordig is dat veel minder. "Het verschil tussen die twee is weg. Dat komt omdat er geen diesel meer uit Rusland komt. Russisch olie was goed, omdat er veel diesel uit hun ruwe olie kwam."

Wat de toekomst zal brengen, is lastig zeggen voor Van Selms. "Als er geen rare dingen gebeuren, blijft het zo", vertelt hij. Wel is het belangrijk om rekening te houden met de accijnsverlaging die per 1 juli 2023 stopt. Dat bedrag is 17,3 cent voor ongelode benzine en 11,1 cent voor diesel. Volgens Van Selms zal de prijs niet terugkeren naar de tarieven van voor corona. "We moeten wennen aan om en nabij 2 euro per liter."

Bovenstaande reportage is eerder uitgezonden door Hart van Nederland.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.