nieuws
19 okt 2021, 15:11
Verzorgings- en schoonmaakmiddelenconcern Procter & Gamble (P&G) heeft het afgelopen kwartaal minder winst geboekt. Het Amerikaanse bedrijf achter merken als Gillette, Pampers en Ariel moest fors meer betalen voor grondstoffen en ook de vrachtkosten namen toe. Dat kon niet worden gecompenseerd met de toegenomen verkoop.
Procter & Gamble is niet de enige fabrikant van consumentengoederen die last heeft van prijsstijgingen. Nu de economie snel herstelt van de coronacrisis, is er aan allerlei materialen en grondstoffen een gebrek. Verder stijgen ook de kosten voor vervoer al lange tijd door een gebrek aan zeecontainers en opstoppingen in havens. Daarnaast zijn ook de energieprijzen sterk gestegen, niet alleen bedrijven hebben daar last van.
P&G verwacht dat de oplopende kosten dit boekjaar een hap van 2,3 miljard dollar (bijna 2 miljard euro) nemen uit de resultaten. Bij de voorgaande cijferupdate schatte het bedrijf dat bedrag nog in op 1,9 miljard dollar.
In het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar, dat op 30 september eindigde, boekte Procter & Gamble een omzet van 20,3 miljard dollar. Dat is een stijging van 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst daalde met 4 procent tot 4,1 miljard dollar in het derde kwartaal.
Of de producten van het concern, waaronder luiers, scheermesjes en wasmiddelen ook duurder worden is nog niet duidelijk. Begin dit jaar kondigde het bedrijf nog aan om de prijzen van hun producten met 5 tot 10 procent te verhogen. Die nieuwe prijzen variëren per product en merk. Of de verzorgings- en schoonmaakmiddelen binnenkort nog duurder worden is nog niet bekend.
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.