Terug

Volg Hart van Nederland

Loeki de Leeuw keert vanavond voor één keer terug op de buis

Loeki de Leeuw keert vanavond voor één keer terug op de buis

nieuws

30 jan 2019, 10:09

Loeki de Leeuw keert woensdagavond eenmalig terug op televisie. De STER heeft een bericht daarover van het NPO Radio 2-programma Jan-Willem Start Op! bevestigd. Het iconische leeuwtje zal voor het eerst in vijftien jaar weer te zien zijn in een filmpje van een minuut in het STER-blok vóór het Journaal van 8 uur op NPO 1. Het gaat om nieuw materiaal dat is geproduceerd onder leiding van Louise Geesink, de dochter van Joop Geesink, de bedenker van Loeki. Het gaat om een filmpje dat gebruik maakt van de oude pop én digitaal geanimeerde beelden. "Loeki moet blijven zoals hij is, namelijk aaibaar, tastbaar en pluche", aldus de zegsvrouw.

Eenmalig filmpje

De STER beklemtoont dat het vooralsnog om een eenmalig filmpje gaat. "Over de vraag of Loeki vaker terugkeert, moet het bestuur van de STER zich uitspreken", legt ze uit. "De petitie van Jan Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte heeft wel extra aandacht gegenereerd. Maar eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat mensen nog opvallend vaak bellen en mailen over Loeki. Zijn populariteit is nooit echt verdwenen."

Asjemenou

De leeuw zal woensdagavond ook de iconische zin "Asjemenou" uitspreken. Hiervoor wordt oud audio-materiaal van Joop Geesink gebruikt, die de stem van Loeki in het verleden verzorgde. Lees ook: Asjemenou! Petitie voor terugkeer Loeki de Leeuw ruim 13.000 keer ondertekend De petitie van de twee dj's om Loeki terug te halen, kreeg binnen twee dagen meer dan 20.000 handtekeningen. De STER had beloofd bij minimaal 10.000 handtekeningen na te denken over de terugkeer van Loeki op televisie.

Meer dan 7000 filmpjes

Loeki de Leeuw onderbrak de STER-reclames tussen 1972 en 2004. Vaak ging er in de filmpjes iets mis waarbij Loeki steevast "asjemenou" riep. In totaal zijn er meer dan zevenduizend filmpjes rond Loeki gemaakt. De STER stopte in 2004 met de filmpjes omdat het te duur werd om ze te maken.

Mateloos populair

Het leeuwtje was in de jaren tachtig mateloos populair; hij had onder meer zijn eigen cassettebandjes waarop hij avonturen beleefde. Hij is de naamgever van de Gouden Loeki, de prijs voor de beste reclamespot van het jaar. Een aantal originele Loeki-poppen is te zien in Beeld en Geluid in Hilversum.

Loeki-reclames: The Making Of

In de video hieronder zie je hoe de Loeki-reclames vroeger werden gemaakt. Het moge duidelijk zijn dat de productie een tijdrovende klus was, waar flink wat voorbereiding bij kwam kijken. https://www.youtube.com/watch?v=hGgVXcj8qmI ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.