Terug

Volg Hart van Nederland

Lidl past 'racistische' verpakkingen van kroepoek aan na klachten

Lidl past 'racistische' verpakkingen van kroepoek aan na klachten

nieuws

6 mei 2022, 15:52

Lidl gaat verpakkingen van kroepoek en cassavechips aanpassen omdat deze 'racistische elementen' zouden bevatten. Er zijn klachten binnengekomen over de zakken, waar een figuur met een Oosterse strohoed en een lange snor op te zien is.

Asian Raisins, een organisatie die strijdt tegen discriminatie van Aziatische Nederlanders, heeft vorig jaar een mail gestuurd naar Lidl om het probleem aan te kaarten. Volgens de club zijn er bij hen meerdere klachten binnengekomen van mensen die de verpakkingen van huismerk Snack Day racistisch vinden.

(Tekst gaat verder onder foto)

Kroepoekverpakkingen Lidl

Kroepoekverpakkingen Lidl

'Details kunnen tot racisme leiden'

De rijsthoed is een traditioneel hoofddeksel dat alleen werd gedragen door arbeiders in Zuidoost-Azië. "Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen met een niet-Aziatische achtergrond dit niet snappen", legt een woordvoerder van Asian Raisins uit bij het AD. "Als je er niet mee geassocieerd wordt, dan kan je dat ook niet begrijpen."

Het zijn volgens de zegsman "echter de kleine details die kunnen leiden tot racisme en discriminatie". De supermarktleiding van Lidl heeft na de e-mail al snel laten weten aan de belangenclub het vervelend te vinden dat meerdere mensen de verpakkingen beledigend vinden.

Oude verpakkingen nog in schappen

Hoewel de kroepoek en cassavechips al jaren in deze verpakking in de schappen liggen voelt Lidl zich nu genoodzaakt om enkele aanpassingen te maken. Die zijn echter niet meteen door te voeren, benadrukt de supermarkt. "Het kan zijn dat in sommige supermarkten nog de oude verpakkingen te vinden zijn. Dat heeft te maken met de doorlooptijd van het product."

Asian Raisins laat aan het AD weten "erg blij" te zijn dat de supermarkt de verpakkingen gaat aanpassen. "We zijn nog altijd niet zover dat we gelijk zijn, maar dit is al een stapje in de goeie richting", aldus een woordvoerder van de belangenclub. De organisatie hoopt dat ook andere bedrijven "gaan nadenken over hun verpakking".

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.