nieuws
8 mei 2019, 13:30
Kinderen op scholen in achterstandswijken kampen massaal met taal, leer- en concentratieproblemen. Dat concludeert onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van ABN Amro, de Stichting Kinderpostzegels en het Jeugdeducatiefonds. Bijna 90 procent van de leerkrachten geeft aan dat kinderen in achterstandswijken vaker een taalachterstand hebben, terwijl dit in rijkere wijken bij nog geen kwart van de leerlingen het geval is.
Ook hebben kinderen in achterstandswijken eerder te maken met trauma's opgelopen door problemen in het gezin, armoede en/of oorlog. Ook kunnen ouders vaak niet of nauwelijks hun kinderen helpen bij het maken van huiswerk.
Hans Spekman, directeur van het Jeugdeducatiefonds, zegt in het Algemeen Dagblad: "Ik ben zeer geschrokken. Dat de kansen zó ongelijk zijn verdeeld, is erger dan ik dacht. Het moet echt anders." Ook leerkrachten in de achterstandwijken willen verandering zien. Ze willen kleinere klassen, meer ondersteunend personeel en meer geld van de overheid. Ook vinden ze dat ze te veel tijd kwijt zijn aan hun administratie.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.