nieuws
7 juni 2022, 16:19
Luchtvaarmaatschappij KLM zegt niet hoeveel passagiers afgelopen weekend zijn achtergebleven op hun bestemming. Zaterdag vlogen 42 vliegtuigen van Europese bestemmingen zonder reizigers naar Schiphol om de drukte op de luchthaven niet verder te vergroten. Naar schatting zou het om 4000 gestrande reizigers gaan.
De maatschappij koos ervoor om vluchten te schrappen met veel transferpassagiers omdat het bij de transferbalies op Schiphol erg druk was. KLM wilde voorkomen dat er grote groepen reizigers op de luchthaven zouden stranden omdat ze hun aansluitende vlucht waarschijnlijk toch niet gingen halen.
Naast dat KLM niet wil zeggen hoeveel passagiers waren gedupeerd, zwijgt ze ook over de schade die de luchtvaartmaatschappij hierdoor heeft geleden. De maatschappij heeft passagiers die het aangaat gevraagd om zich bij KLM te melden om een claim in te dienen. Of KLM de schade op Schiphol wil gaan verhalen, wil de luchtvaartmaatschappij niet zeggen.
Reizigers die op doorreis waren en door de annulering een overstap misten, kunnen de kosten van een eventuele terugvlucht terugkrijgen. Verder kunnen gedupeerde reizigers, naast de kosten van een hotel, ook maaltijden vergoed krijgen. Volgens de algemeen geldende regels kunnen ook nog compensaties worden uitgekeerd.
KLM meldt dat zondagavond ruim 90 procent van de gestrande passagiers inmiddels op bestemming was, of was overgeboekt naar een andere vlucht. Of iedereen is geholpen is volgens de maatschappij lastig te verifiëren.
"Als iemand zelf een andere terugreismogelijkheid kiest is het voor KLM lastig om na te gaan of het ze is gelukt om terug te komen", aldus een woordvoerster. Zo kunnen passagiers een ticket hebben geboekt bij een andere maatschappij of de auto of trein hebben genomen. Ook kunnen ze hebben gekozen voor een langer verblijf.
Zaterdag was er op Schiphol maar één baan beschikbaar door onderhoud en ongunstige weersomstandigheden. Het groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan is in april begonnen en wordt naar verwachting half juli afgerond.
Zo'n onderhoud wordt volgens Schiphol gepleegd in overleg met de vliegtuigmaatschappijen en wordt lang voordat het plaatsvindt gepland. "Die stopt niet zomaar even een weekend", zegt een woordvoerster, die erop wijst dat het baanonderhoud van primair belang is voor de veiligheid.
Bovenstaande reportage is eerder uitgezonden door Hart van Nederland.
ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.