nieuws
20 mrt 2024, 12:17
KLM is op de vingers getikt. De luchtvaartmaatschappij heeft met diverse groene claims in reclames consumenten misleid, oordeelt de rechtbank in Amsterdam. De luchtvaartmaatschappij schetste in het verleden volgens de rechters "een te rooskleurig beeld" van de gunstige effecten van bijvoorbeeld bosprojecten en het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstof.
Zulke maatregelen "verminderen de negatieve milieuaspecten slechts marginaal en wekken ten onrechte de indruk dat vliegen met KLM duurzaam is", staat in het vonnis.
Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.
De zaak over greenwashing door KLM was aangespannen door de stichting Fossielvrij NL. De milieuorganisatie stoorde zich eraan dat het bedrijf de indruk wekte dat je "kunt vliegen zonder de klimaatcrisis te verergeren".
KLM is inmiddels gestopt met de reclames waar de zaak om draaide. Rectificatie hoeft daarom niet. Ook mag het bedrijf wel reclame blijven maken voor vliegen. Als daarin claims voorkomen over CO2-reductie, moeten die "eerlijk en concreet" zijn, benadrukken de rechters. Een algemene waarschuwing dat de huidige luchtvaart niet duurzaam is, wordt niet verplicht.
In de zaak ging het niet zozeer om straffen of schadevergoedingen, maar om een principieel oordeel van de rechtbank, een zogeheten verklaring voor recht. Daar hebben de eisers hun zin in gekregen: de rechtbank vindt diverse reclames waarin KLM suggereerde dat vliegen duurzaam kan zijn onrechtmatig.
Hetzelfde geldt voor beweringen over producten voor 'CO2-compensatie'. Reclames waarin werd gesuggereerd dat zo'n product "daadwerkelijk een deel van het klimaateffect van vliegen vermindert, absorbeert of compenseert" zijn misleidend en onrechtmatig.
Hiske Arts van Fossielvrij NL noemt de uitspraak "een enorm belangrijke overwinning in de strijd tegen greenwashing". KLM benadrukt dat het al "belangrijke stappen" heeft gezet om de communicatie over duurzaamheid "eerlijk en transparant" te maken. Het bedrijf is blij dat de rechtbank in het algemeen wel communicatie over verduurzaming toestaat. Ook noemt KLM het goed dat de rechtbank "meer duidelijkheid geeft" over de manier waarop dat kan.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.