nieuws
7 okt 2022, 08:05
We staan weer allemaal hutje mutje in de trein. Door personeelstekort zet de NS minder én kortere treinen in. Dat merken de reizigers ook en klagen er massaal over. Rover, Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer, laat aan het AD weten dat het aantal klachten de afgelopen maand verzesvoudigd.
Waar Rover normaal op meldpunt Volletreinen.nl ongeveer honderd klachten per maand krijgt, kregen ze in september bijna 1700. Met pas een paar dagen tellend in deze maand staat de teller nu al op 430 klachten. "Dat is in het 11-jarig bestaan van ons meldpunt niet eerder voorgekomen", vertelt directeur Freek Bos aan de krant.
Volgens Rover is dit nog maar het topje van de ijsberg. Ze eist maatregelen van NS. "De directie mag zich niet achter de personeelsproblemen verschuilen. Dit probleem kan nog jaren duren, onconventionele maatregelen zijn nodig." De belangenclub wil dat NS langere treinen desnoods met één conducteur laat rijden. "Nu wordt vastgehouden aan de interne norm van twee conducteurs, maar die is in het verleden vaker losgelaten."
NS erkent de problemen die nu spelen. Thijs van Daalen, regisseur vraag & aanbod, probeert zo goed mogelijk het aantal treinen en treinritten af te stemmen op het aantal reizigers. Hij zegt tegen AD dat NS bezig is om de grootste problemen op te lossen. "Prioriteit nummer één was afgelopen tijd om treinen zoveel mogelijk te laten rijden, gegeven het personeelstekort. Door de dienstregeling komende tijd niet meer wekelijks, maar voor langere periode te plannen, kunnen we treinen langer maken."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.