nieuws
5 dec 2023, 12:53
Nederlandse scholieren scoren steeds slechter op het gebied van wiskunde, lezen en wetenschap. Hun prestaties zijn de afgelopen jaren flink gedaald, maar dat geldt ook voor kinderen in veel andere landen, aldus de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Vergeleken met andere landen daalt het lees- en rekenniveau in Nederland sneller.
De organisatie heeft de prestaties van 15-jarigen in 81 aangesloten landen en gebieden met elkaar vergeleken. Het oosten en zuidoosten van Azië steken met kop en schouders boven andere delen van de wereld uit.
Op het gebied van wiskunde doen de Nederlandse kinderen het, ondanks de daling, nog best redelijk. Nederland staat daar onderin de top 10, op ongeveer hetzelfde niveau als Canada, Ierland, België en Groot-Brittannië. Zo'n 15 procent van de scholieren heeft een hoog niveau. Zij kunnen complexe wiskundige berekeningen begrijpen en oplossen. Nederland zit volgens het OESO "duidelijk boven het gemiddelde niveau".
Het is niet alleen goed gesteld met het niveau van de leerlingen, ook de taalkennis van docenten in Nederland is lager dan gewenst:
Vrijwel alle kinderen in Nederland presteren echter slechter op wiskunde dan kinderen van dezelfde leeftijd vier jaar geleden. Dat geldt vooral voor kinderen die toch al veel moeite hebben met wiskunde.
Het verschil tussen toppers en zwakke leerlingen wordt steeds groter. Op het gebied van wetenschappelijke vakken scoort Nederland gemiddeld, vergelijkbaar met België en Frankrijk.
Vooral met lezen hebben Nederlandse kinderen veel moeite. In 2012 haalde 14 procent van de kinderen het basisniveau niet, inmiddels is dat gestegen naar 35 procent.
Dit betekent dat een op de drie kinderen niet in staat is om te begrijpen wat er in een tekst staat en die informatie te koppelen aan iets wat ze zelf al weten. Dat is aanzienlijk hoger dan het gemiddelde in OESO-landen.
De gemiddelde leerling uit het OESO-gebied is sinds de vorige meting in 2018 sterk achteruitgegaan. Een kind nu loopt driekwart jaar achter op een kind van vijf jaar geleden. Een op de vier 15-jarigen scoort zelfs uitgesproken slecht. "Dit betekent dat ze moeite hebben met het gebruiken van simpele rekensommen of het begrijpen van eenvoudige teksten", aldus de OESO.
Volgens de organisatie kan de coronapandemie die achteruitgang maar voor een deel verklaren. Ook voor de uitbraak van het coronavirus daalden de prestaties. Bovendien is er geen duidelijk verschil tussen landen waar de scholen door lockdowns dichtgingen en landen waar de scholen openbleven.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.