nieuws
7 mrt 2017, 08:23
De kinderen van de 100.000 asielzoekers uit landen als Irak, Joegoslavië en Iran die in de tweede helft van de jaren negentig in Nederland mochten blijven, zijn behoorlijk goed geïntegreerd. Ondanks het korte verblijf van hun ouders in Nederland, doen deze kinderen het goed op school. Zij doen het beter dan andere niet-westerse leerlingen, veelal kinderen van arbeidsmigranten, maar minder goed dan autochtone leerlingen. Dit geldt voor zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Dit blijkt uit een publicatie van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) ‘Een kwestie van tijd?', dat dinsdag is verschenen. Dit centrum, dat onder het ministerie van Veiligheid en Justitie valt, onderzocht hoe het de 96.000 asielmigranten verging die zich in die periode uit landen als Afghanistan, Irak, Iran, Somalië en voormalig Joegoslavië in Nederland vestigden. De grootste knelpunten bij deze groep zijn de werkeloosheid en sociaal isolement. Vooral oudere asielmigranten zijn kwetsbaar: zij hebben minder vaak een baan, worden sneller ontslagen en zijn vaker sociaal geïsoleerd. ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.