nieuws
3 feb 2022, 06:38
De verkoop van nieuwe dieselauto's is volledig ingestort. Het slechte imago van 'vervuilende auto' zorgt ervoor dat particulieren ze zien als auto's die milieuzones in steden niet in mogen en zakelijke rijders ze niet meer willen leasen. Maar is de dieselauto echt zo vervuilend?
"Het is een discussie die genuanceerd ligt", zegt Paul de Waal van autobrancheorganisatie Bovag tegen Hart van Nederland. "Aan de ene kant heb je het klimaat, in het geval van de auto de CO2-uitstoot. De diesel is op dat gebied zuiniger dan benzine. De discussie rondom diesels gaat over fijnstof, roetdeeltjes en stikstof. In de Verenigde Staten voldeden ze niet aan de stikstofnormen. Diesels deden het op dat gebied slechter dan benzineauto’s."
Mobiliteitsexpert Luc Weijmans meent dat het ontstane imago onterecht is. "De diesel is niet vervuilend. Het beeld is gecreëerd door de media en politiek zonder doorgrond onderzoek. Het schandaal rondom Volkswagen (dieselgate, red.) vormde hiervoor de basis. Je komt sommige binnensteden niet met alle dieselauto's in, maar met een benzineauto straks ook niet. Die stoot ook CO2 uit. Een diesel is minder milieubelastend dan de gemiddelde auto op de weg. Het sneeuwbaleffect is een lawine geworden."
De verkoopcijfers van dieselauto's lopen hard terug. In 2021 ging het om slechts twee procent van het totale aantal verkochte auto's. Nieuwe diesels lijken er ook niet meer aan te komen. "Europese autoproducenten focussen op elektrische auto's", zegt Weijmans. "Oude producenten ontwerpen geen nieuwe dieselmotoren meer. Bij personenvervoer wordt een diesel nauwelijks meer aangeboden en aangeraden. Je haalt er alleen voordeel uit als je meer dan 50.000 kilometer per jaar rijdt en vooral lange afstanden per keer moeten rijden."
De rol van de diesel zal de komende jaren dan ook in rap tempo afnemen. "Het is moeilijk om er een scenario over de toekomst aan te hangen", aldus De Waal. "Nederland is nooit een dieselland geweest. Hier zal het dus snel gaan, maar het is moeilijk te zeggen hoe snel."
Weijmans heeft wel een idee over hoe snel de diesels verdwenen zijn. "Als de toekomst wordt als wenselijk geschetst is, dan is er geen enkele ruimte voor welke fossiele brandstof dan ook. Diesel zal binnen drie jaar uit Nederlandse totaalbeeld verdwenen zijn, als het gaat om nieuw verkochte auto’s."
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.