Terug

Volg Hart van Nederland

In Rotterdam had nu een volksfeest moeten losbarsten: 'Het is doodzonde'

nieuws

17 mei 2021, 17:47

Geen grootschalige feesten, geen grote aantallen bezoekers naar Ahoy, geen volksfeest in het Eurovision Village en al helemaal geen buitenlandse fans. Rotterdam had deze week één groot festijn moeten zijn rondom het Eurovisie Songfestival, maar helaas: corona. Het liedjesfestival gaat dit jaar wel gaat door, maar in zeer beperkte variant. Rotterdammers hadden er meer bij voorgesteld.

Marc Krabbedijk bijvoorbeeld, Songfestival-liefhebber én cafébaas. Toen duidelijk werd dat het Songfestival in zijn stad zou plaatsvinden, kon hij zijn geluk niet op. Een 'once in a lifetime'. Rondom zijn favoriete evenement wilde hij het dan ook groots aanpakken.

Roet in het eten

Er werd nagedacht over activiteiten, waar de schermen moesten komen en hij liet begin 2020 een podium bouwen in zijn café. Enkele maanden later ging er een streep door het hele feest. Het coronavirus gooide roet in het eten. Toen was er nog de hoop dat het in 2021 los zou gaan, maar ook nu komt er geen volksfeest in de Rotterdamse binnenstad.

En daar heeft de cafébaas flink van gebaald. "Natuurlijk doet dat hartstikke pijn. Ik denk niet dat ik het nog ga meemaken dat het Songfestival weer in Rotterdam is", beseft Krabbedijk. En dat niet alleen, hij loopt er ook een hoop inkomsten door mis.

Rotterdamse ondernemers verdienen niets

Niet alleen Krabbedijk zal niks verdienen aan het liedjesfestijn, vrijwel geen enkele ondernemer in Rotterdam profiteert ervan, verwacht Pieter van Klaveren, voorzitter van MKB Rotterdam-Rijnmond. "Net als iedereen balen we hier enorm van. Voor de stad Rotterdam is het niet verkeerd, we gaan natuurlijk de hele wereld over. Maar het is echt voor de lange termijn. Op korte termijn hebben we er als ondernemers niks aan. Ik heb me laten vertellen dat steden die eerder het Songfestival organiseerden, 30 tot 50 miljoen euro investering hebben opgeleverd. Die missen wij nu, dat is doodzonde."

En dat terwijl veel ondernemers ook hard zijn getroffen door de coronacrisis. "Als je ziet wat de horeca in het geheel de afgelopen anderhalf jaar is misgelopen, dat is niet in geld uit te drukken. Dan is dit de slagroom op het toetje. Maar het had wel wat goed kunnen maken voor de Rotterdamse horeca. Daar hebben we nu niks meer aan, we moeten maar met de blik vooruit kijken." Krabbedijk is echter optimistisch gestemd voor de toekomst. "Ondanks alles gaat de zon weer schijnen."

Toeristen naar Rotterdam

De blik vooruit lijkt gelukkig positiever dan de blik achteruit. De besmettingscijfers dalen, de vaccinatiecampagne is op gang gekomen en mogelijk levert de aandacht voor de stad Rotterdam de komende jaren nog wel wat op. "Rotterdam staat in de top-10 van Lonely Planet en heeft een stijgend imago. Architectonisch, diversiteit, cultuur; Rotterdam is hip en happening. Het was gigantisch geweest om dat aan de wereld te laten zien. Toeristen denken al gauw aan Amsterdam, maar nu denken ze ook aan Rotterdam."

Ook Rotterdam Partners, dat het imago van Rotterdam promoot, verwacht op de langere termijn de vruchten te plukken van het Eurovisie Songfestival in de stad. "Het blijft goede promotie. Naast alle artikelen over Eurovisie, verschijnt er ook voldoende over Rotterdam. De insteek is altijd de langere termijn. Het piekevenement is hartstikke leuk, maar het liefst zien we dat het mensen die kijken naar de stad Rotterdam prikkelt om de stad te bezoeken op een later moment", aldus een woordvoerder. "Geen groot feest is zonde voor lokale ondernemers, maar ik hoop dat het zich op lange termijn uitbetaalt."

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.