Volg Hart van Nederland

Hierom kunnen we maar niet stoppen met scrollen op sociale media

nieuws

27 jan 2024, 09:19 - Update: 27 jan 2024, 09:43

Link gekopieerd

Foto's van je vrienden, kookfilmpjes, inspiratie voor je outfit: we scrollen er met z'n allen gretig op los op sociale media. Maar eigenlijk zijn we daar zelf helemaal niet blij mee. Toch lukt het ons niet om ermee te stoppen.

Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2024 van Newcom Research & Consultancy blijkt dat Nederlanders continue scrollen tijdverspilling vinden. 6,3 miljoen Nederlanders vinden zelfs dat het een gevaar vormt voor de mentale gezondheid. Meer dan 4 miljoen mensen denken er wel eens aan om te stoppen met sociale media, maar doen dat nauwelijks.

Generatie Z (15-28 jaar) en millennials (29-44 jaar) zitten het meest op sociale media én zijn het minst vaak blij met het gebruik. Hoofdonderzoeker van Newcom Research & Consultancy Tim Jonker noemt dat een enorme tegenstelling.

Niet kunnen stoppen

Waarom blijven we dan toch constant sociale media checken? "Ze hebben je een beetje in hun macht, lijkt het wel", zegt een vrouw op straat tegen Hart van Nederland. Een man laat weten: "Het is een beetje verslavend. Mijn vriendin zit urenlang te scrollen."

Volgens Jonker heeft het blijven scrollen te maken met de angst om iets te missen. Daarnaast willen vooral jongeren zich spiegelen aan mensen die er op sociale media 'perfect' uitzien.

"Er zijn te veel evenementen en hobby's, zeker op sociale media", legt hij uit. "Was een ander feestje niet veel leuker dan die waar jij bent geweest? Heb je wel de juiste kleren gekozen om erbij te horen? Influencers schetsen een perfect beeld waar gebruikers toch aan willen voldoen. Die schaduwkant openbaart zich bij steeds meer mensen."

Ze worden er aan de ene kant onzekerder door, maar krijgen ook meer zelfvertrouwen van likes op hun eigen posts. Ook werkt het scrollen ontspannend en maken ze op sociale media contact met vrienden en kennissen, aldus Jonkers.

Verhelpen

Jonker beklemtoont dat hij niet heeft onderzocht hoe dit probleem te verhelpen is: "Dat zijn vragen waar de overheid zich over moet buigen, wij constateren alleen de trends." Voor het onderzoek werden ruim 7100 respondenten ondervraagd die een representatieve afspiegelingen vormden van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder.

Ontvang onze nieuwsbrief

Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.

Hart van Nederland/ANP

Ontvang onze nieuwsbrief

Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.