Terug

Volg Hart van Nederland

Heineken wil inflatie doorberekenen aan klant: zoveel duurder wordt je biertje

Heineken wil inflatie doorberekenen aan klant: zoveel duurder wordt je biertje

nieuws

16 feb 2022, 08:24

Bierbrouwer Heineken denkt dit jaar last te krijgen van inflatie. Zo zijn de prijzen van grondstoffen, vervoer en energie al enige tijd hoog en die zal de bierbrouwer door gaan berekenen aan klanten, stelt het bedrijf bij de presentatie van zijn jaarcijfers. Dat bier daardoor duurder wordt, kan tot gevolg hebben dat Heineken er wat minder van verkoopt, waarschuwt het bedrijf.

De afgelopen tijd had Heineken de gevolgen van gestegen grondstofprijzen nog afgedekt door middel van langer lopende contracten. Nu graan duur blijft, zal de bierbrouwer ook die hogere prijzen moeten gaan betalen. De kosten per hectoliter bier zullen rond de 15 procent hoger uitkomen, waarschuwt de onderneming.

Lockdowns

Ook corona speelt nog altijd een rol. Heineken denkt dat de markten in Azië en Oceanië sterk terug zullen veren dit jaar. Het herstel van de horeca in Europa duurt mogelijk nog wat langer. Afgelopen jaar toonde Heineken al herstel ten opzichte van het eerste coronajaar 2020. Zo werd er qua volume 4,6 procent meer bier verkocht. Daarbij merkte het bedrijf dat klanten sneller kiezen voor wat duurdere biertjes. Het volume van het merk Heineken groeide bijvoorbeeld met 17,4 procent en ligt nu hoger dan voor corona.

Ook andere zogeheten premiummerken scoorden goed. Het Italiaanse Birra Moretti werd bijvoorbeeld succesvol op nieuwe markten geïntroduceerd. Problemen waren er bij het Aziatische biermerk Tiger dat veel last had van de lockdowns in Vietnam en Cambodja.

Alcoholvrij

Ook de 0.0-trend blijft zich doorzetten. Heineken verkocht 10 procent meer alcoholvrij bier en maakt ook alcoholvrije varianten van meer verschillende biersoorten. Inmiddels is 0.0 goed voor 6,6 procent van al het bier dat Heineken maakt.

Buiten de biermarkt groeit Heineken met bijvoorbeeld cider, al had het bedrijf bij de appeldrank last van de nog altijd een flink deel van vorig jaar gesloten Engelse pubs. Heineken zet verder in op hard seltzer, een soort alcoholische limonade, die het in meerdere landen onder verschillende namen op de markt brengt.

Dat alles leidde tot een omzet van 26,6 miljard euro. Onder de streep hield Heineken 3,3 miljard euro winst over.

Accijnzen

Naast de hoge grondstofprijzen ligt bij vooral kleine bierbrouwerijen een andere dreiging op de horizon. Het kabinet is al langere tijd van plan om de accijnzen op bier aan te passen. Wat dat gaat betekenen, zie je in onderstaande video.

Bierbrouwers verzetten zich tegen accijnsverhoging op bier: 'Genoeg is genoeg'
1:46
Bierbrouwers verzetten zich tegen accijnsverhoging op bier: 'Genoeg is genoeg'

ANP / Hart van Nederland

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.