Terug

Volg Hart van Nederland

Heineken waarschuwt: je biertje wordt duurder door oorlog in Oekraïne

Heineken waarschuwt: je biertje wordt duurder door oorlog in Oekraïne

nieuws

20 apr 2022, 10:26

De kosten voor een goudgele rakker gaan de komende tijd stijgen, daarvoor waarschuwt bierbrouwer Heineken. Het Nederlandse bedrijf geeft aan dat de alsmaar stijgende kosten voor grondstoffen en energie de reden zijn voor de verhoging. Ook de blijvende spanningen tussen Oekraïne en Rusland drijft de prijs van je biertje op.

Heineken heeft in de eerste drie maanden van dit jaar de positieve gevolgen gemerkt van het afbouwen van de coronamaatregelen in veel Europese en Aziatische landen. Daar wisten mensen weer hun weg naar de cafés te vinden. Ook verhoogde het bedrijf de prijzen wereldwijd.

De prijzen voor grondstoffen en de energiekosten stegen de laatste paar maanden. Dat komt doordat bedrijven weer meer produceren nu de coronamaatregelen in veel landen worden teruggedraaid. Het duurder wordende biertje is voor al te wijten aan de graanprijs. Door de oorlog in Oekraïne, een grote graanproducent, blijft de prijs hoog. Hoe langer de oorloog daar duurt, hoe duurder het biertje uiteindelijk gaat worden is de verwachting.

Dorstige Nederlanders

De al doorgevoerde prijsverhogingen waren een van de redenen dat Heineken de omzet met ruim een derde opvoerde ten opzichte van een jaar eerder, tot bijna 7 miljard euro. Dat deed het bedrijf door 5 procent meer bier te verkopen. In Europa was de toename van de bierverkoop met ruim 15 procent veel groter, maar dat is deels ook te danken aan het feit dat vorig jaar in het eerste kwartaal nog lockdowns van kracht waren.

In Nederland steeg de hoeveelheid door Heineken verkocht bier met meer dan 30 procent en in Frankrijk en Italië met meer dan 20 procent. In het Verenigd Koninkrijk werd zelfs ruim 40 procent meer bier verkocht. In Spanje had Heineken last van een staking van vrachtwagenchauffeurs en bleef de groei achter.

Winst voor brouwerij

Behalve meer bierverkoop zet ook de groei van de wat duurdere premiumbieren, zoals bier van het merk Heineken, door. Ook dat helpt de omzet van Heineken, maar ook de winst. Die kwam uit op 417 miljoen euro, tegenover 168 miljoen euro in de eerste drie maanden van 2021. Die flinke stijging in omzet is te danken aan het heropenen van de cafés en kroegen.

In de winst is de afschrijving van circa 400 miljoen euro voor het beëindigen van de Russische activiteiten nog niet opgenomen. Meer informatie daarover geeft het bedrijf bij de cijfers over het eerste halfjaar.

Bovenstaande reportage is eerder uitgezonden Hart van Nederland.

ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.