
nieuws
9 mrt 2021, 23:07
Unilever gaat het woord 'normaal' niet meer gebruiken op verpakkingen van hun verzorgingsproducten, zoals shampoo. Het bedrijf zegt dit te doen om inclusiever te worden. Maar kan de opvallende stap op steun van de Nederlanders rekenen?
Unilever neemt het besluit na kritiek op hun reclames en benamingen van hun producten, die zouden namelijk 'niet-inclusief' zijn. "We weten dat alleen het verwijderen van het woord 'normaal' niet het probleem oplost, maar we geloven dat het een belangrijke stap is in de richting van een meer inclusieve definitie van schoonheid."
Wat vinden Nederlanders van de 'inclusieve' stap van het, inmiddels volledig Britse, bedrijf? Die zijn er duidelijk niet over te spreken, zo blijkt uit representatief onderzoek van het Hart van Nederland-panel onder ruim 2.800 mensen.
Een grote meerderheid vindt het schrappen van 'normaal' overdreven. Ruim twee derde van de ondervraagden (69 procent) vindt het woord namelijk nog gewoon van deze tijd. Daarnaast zegt bijna driekwart (73 procent) dat Unilever met de beslissing doorslaat in politieke correctheid.
Ook op straat vinden velen dat 'normaal' op bijvoorbeeld shampoo-verpakkingen nog gewoon moet kunnen. "Nou, ik vind het compleet overbodig eigenlijk", zegt een passerende vrouw tegen Hart van Nederland. "Iedereen is toch normaal neem ik aan?", vraagt iemand anders zich af.
Toch blijft het bedrijf achter het voorgenomen plan staan. "Met het woord 'normaal' is niets mis", benadrukt Robert Makkink van Unilever nog een keer. "Maar uit ons wereldwijde onderzoek is gebleken dat zeven op de tien mensen het woord 'normaal' op verpakkingen negatief of beperkend vindt."
Andere voorbijgangers zijn wat genuanceerder over de 'inclusieve' verpakkingen. "Ik vind het prima. Moeten we overal moeilijk over doen?" Een ander is juist blij met deze stap van Unilever. "Ik ben eigenlijk wel voor politieke correctheid", zegt de oudere man.
Niet alleen de verpakkingen worden aangepast, ook gaat het levensmiddelenbedrijf de huidskleuren en lichaamsvormen van modellen in hun reclames niet meer digitaal bewerken. Die beslissing kan wél op veel steun rekenen in Nederland: een overgrote meerderheid van de panelleden (81 procent) ziet namelijk het liefst modellen met imperfecties in advertenties.
Redactie/ANP
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.