nieuws
17 juni 2022, 16:33
Het kan op social media niet gek genoeg, want hoe gekker, hoe meer likes, zo lijkt het. Maar daarin gaan mensen véél te ver, vindt 92 procent van de ruim 3.800 ondervraagde deelnemers aan het Hart van Nederland-panel. Soms zelfs met desastreuze gevolgen.
Mensen belanden in het ziekenhuis of zelfs in een doodskist door fratsen als de 'skull-breaker challenge', waarbij slachtoffers onderuit worden geschopt zodat ze met een doodsklap op de grond terechtkomen. Of wat denk je van de 'blackout challenge', waarbij iemand zo lang hyperventileert dat diegene buiten westen raakt.
Maandagavond nog kwam influencer en 'zoon van' Donny Roelvink onder een rijdende Hummer terecht toen het misging het opnemen van een Insta-filmpje over de 'fitness challenge'. De bestuurder drukte per ongeluk op het gaspedaal in plaats van op de rem. Donny belandde met onder meer een aantal gebroken ribben in het ziekenhuis.
Het gaat allemaal veel te ver, vinden dus bijna alle panelleden én mensen die we op straat hebben ondervraagd voor onze YouTube-serie Hart op de Tong. "Ik begrijp dat er sociale druk is en je dan dat soort dingen doet, maar het is gestoord dat het zo werkt", aldus een voorbijgangster. Meedoen aan zo'n challenge? Mij niet bellen, zegt 90 procent van het panel.
Zelf meedoen is één ding, maar kijken we dat soort filmpjes stiekem wél? Zeker niet, beweert 90 procent van de ondervraageden. Op straat is de reactie echter opmerkelijk anders. "Ja, dat dan weer wel, denk ik", erkent een jonge vrouw. "Dan wil je toch weten wat er is gebeurd", geeft een jongen toe.
Panellid Dana heeft echter geen goed woord over voor online uitsloverij. "We gaan 100 procent te ver. Ik zou er niet van opkijken als mensen over lijken gaan voor views en likes." Yerenco houdt daarentegen wel van een beetje drama op de socials. "Als het binnen de perken blijft, vind ik het prima als mensen leuke challenges online zetten."
Zelf is Yerenco er ook niet bepaald vies van om zichzelf in de kijker te zetten op social media, erkent het panellid. "Ik ben make-up artist en daarbij haal ik altijd hele enge wezens tevoorschijn", zegt hij terwijl een demoon achter hem opduikt. Want tja, "dat trekt altijd heel veel views op social media".
In onze YouTube-serie Hart op de Tong peilen we de mening van Nederland. Wat vinden Nederlanders van wat er deze week in ons land speelt? We vragen het online, thuis én op straat. Met deze week dus de vraag: gaan 'we' te ver voor likes op social media? Bekijk hieronder de hele video.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.