nieuws
13 mrt 2019, 18:33
De passagiers van TUI die waren gestrand in Sofia, keren woensdag toch niet terug naar Nederland. Een door TUI ingehuurd vliegtuig zou ze ophalen, maar na aankomst in Bulgarije was er een ''technische melding'' bij het toestel en daarom is de terugvlucht gecanceld, zegt de reisorganisatie. De 172 mensen worden teruggebracht naar hotels, waar ze de nacht doorbrengen, en donderdag haalt een eigen vliegtuig van TUI ze op.
Sebastiaan Kok en zijn gezin bevonden zich op deze vlucht. Hij is niet echt te spreken over de situatie waar hij en zijn gezin zich nu in bevinden. ''Het duurde en het duurde maar en uiteindelijk werd er besloten dat wij moesten landen in Bulgarije''. Ook de communicatie van TUI's kant zou een stuk beter kunnen volgens Kok: ''Niemand kan ons iets vertellen, die Bulgaren weten er ook niets van.'' Het is zuur voor Sebastiaan en zijn gezin dat zij nu nog een nacht moeten overnachten in een hotel. ''Ik moest eigenlijk gewoon weer werken'', vertelt Kok verder. ''Voor die kleine is het ook niet leuk meer, we zijn al door onze voorraad luiers en voeding heen, we hebben niets meer''. Van het vakantiegevoel is na gisteren en vandaag nog maar weinig over. ''Deze vakantie was juist bedoeld om een beetje bij te komen en dan zit je nu alsnog twee, drie dagen in de ellende''.
Niet iedereen deelt de ervaring van Kok en zijn gezin. Een 34-jarige man uit Hoogeveen die met zijn vrouw en hun twee jaar oude zoontje op vakantie waren in het Egyptische Hurghad ervaart de tussenstop in Sofia als een extra vakantiedag. ''We vlogen boven Turkije. De piloot zei: het feit dat ik hier sta kan alleen slecht nieuws betekenen. Toen legde hij uit dat Europa het luchtruim had gesloten en dat we binnen een uur moesten landen. Hij leek verbijsterd dat we niet door mochten vliegen''. Aldus de man. Het uitwijken van de Boeing zorgde voor een ongeplande extra vakantiedag. ''Het is geen ramp. We hebben net een uur door de stad gelopen, sightseeën in Sofia. Het is een mooie stad, een stedentrip hiernaartoe is wel een goed plan. En uiteraard heeft m’n vrouw nog wat weten te shoppen.'' De Drent, die niet met naam genoemd wil worden, is te spreken over wat TUI in de gauwigheid heeft geregeld. ''We worden goed op de hoogte gehouden via sms. We zitten midden in het centrum van Sofia, in een goed hotel. We hebben een superluxe kamer met een goed bed. De keuken bleef langer open voor ons, zodat we nog konden eten. Na het opstaan hebben we lekker gebadderd.'' Maar het is wel even omschakelen. In Bulgarije is de temperatuur net boven nul, in Egypte was het 24 graden. ''Tien dagen zon, zee en duiken. Ik ben flink verbrand. Hier is het een stuk kouder en we hebben geen jassen mee.''
De stemming aan boord was volgens de Drent gelaten. ''De meesten konden wel lachen, omdat we ook al met vertraging waren vertrokken. Dit kon er ook nog wel bij. Mensen hadden er begrip voor dat we echt niet verder konden en in een hotel zouden blijven. Uiteraard waren er ook mensen die riepen: TUI mag betalen. Hollanders blijven Hollanders.'' Of hij zijn geld terugkrijgt, weet hij nog niet. Op het vliegveld van Sofia was het druk. Dat kwam ook doordat een vliegtuig van Turkish Airlines kort ervoor een voorzorgslanding had gemaakt vanwege een motorstoring. Ook die passagiers moesten de nacht doorbrengen in Bulgarije. ANP/Redactie
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.