nieuws
14 mei 2024, 09:42
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) beboet gameontwikkelaar Epic Games International voor meer dan 1,1 miljoen euro. Het bedrijf achter het populaire spel Fortnite zou er oneerlijke handelspraktijken op nahouden, gericht op kinderen.
Epic Games zou met reclames binnen de game kinderen onder druk hebben gezet om aankopen te doen, en dat is volgens de toezichthouder verboden.
De ACM ziet dat de Fortnite-maker dit in elk geval een jaar heeft gedaan. Zo zou Epic Games kinderen hebben aangespoord aankopen te doen met teksten als 'Get it now' of 'Buy now'. Dit soort reclames is "onder alle omstandigheden een verboden agressieve handelspraktijk", vindt de toezichthouder.
Fortnite is een online computerspel ontwikkeld door Epic Games dat is uitgebracht in 2017. Het is beschikbaar in drie verschillende gamemodes die dezelfde algemene gameplay en engine delen:
Fortnite: Save the World, een coöperatieve shooter-survivalgame voor maximaal vier spelers om zombie-achtige wezens te bestrijden en objecten te verdedigen met versterkingen die ze kunnen bouwen;
Fortnite Battle Royale, een gratis Battle Royale-game waarin maximaal 100 spelers vechten om de laatste persoon te zijn die overeind blijft;
Fortnite Creative, waar spelers volledige vrijheid krijgen om werelden en strijdarena's te creëren.
Het spel heeft een minimale leeftijdsgrens van 12 jaar en met minimaal 300 miljoen spelers wereldwijd blijf het spel sinds de release in 2017 mateloos populair.
Ook zou Epic Games in de winkel van Fortnite timers hebben gebruikt bij producten die na afloop van die timer gewoon beschikbaar waren. Kinderen werden hierdoor onder druk gezet snel te beslissen, omdat zij dachten anders de producten mis te lopen, stelt de ACM.
De toezichthouder zag ook timers waarbij het aanbod na afloop wel deels verdween. Maar omdat een deel niet verdween, was het voor kinderen onduidelijk of het product er na de timer nog was. "Bedrijven die producten aanbieden aan kinderen hebben de verantwoordelijkheid om rekening te houden met het feit dat kinderen extra gevoelig zijn voor bepaalde prikkels. Deze praktijken van Epic schaden het vertrouwen in de digitale economie", zegt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh. De toezichthouder wil dat Epic voor 10 juni aanpassingen doet waarmee het spel aan de regels voldoet.
Epic heeft bezwaar aangetekend tegen het besluit van de ACM. De gameontwikkelaar stelt dat de bevindingen van de toezichthouder "aanzienlijke feitelijke onjuistheden" bevatten. "De ACM eist wijzigingen die zouden resulteren in een slechte ervaring voor spelers", aldus de ontwikkelaar.
Epic zegt vorige maand wel timers uit Fortnite te hebben verwijderd. In plaats daarvan toont het bedrijf nu het tijdstip waarop een item mogelijk verdwijnt. Vanaf 24 mei zien Nederlandse kinderen daarbij alleen items die 48 uur of langer te koop zijn en komt de datum van verdwijning in de beschrijving. De spelmaker zegt verder dat kinderen jonger dan 16 jaar in eerste instantie een beperkt account hebben, waarmee ze geen items kunnen kopen zonder toestemming van een ouder. Voor kinderen onder de 13 jaar geldt volgens Epic een dagelijkse bestedingslimiet.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Hart van Nederland / ANP
Deel dit artikel
Lees ook
Pokémon komt volgend jaar met opvolger van deze succesvolle game
Nintendo komt voor het eerst in negen jaar met nieuwe spelcomputer
Trailer GTA VI te zien, maar niet iedereen is enthousiast: 'Super mid'
Mooi grijs worden: eerste draagbare speelcomputer Game Boy is 35 jaar oud
Na 34 jaar is het eindelijk zover: jongen (13) is eerste persoon ooit die Tetris uitspeelt
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.