Terug

Volg Hart van Nederland

Energieleverancier mocht tarieven niet zo vaak verhogen, bepaalt rechter

nieuws

1 mrt 2023, 07:43

Vattenfall heeft zich volgens de kantonrechter in Amsterdam schuldig gemaakt aan een "oneerlijke handelspraktijk" door vorig jaar de energietarieven meerdere keren omhoog te gooien, terwijl op de website van de energieleverancier stond dat tarieven bij een variabel contract maar twee keer per jaar worden gewijzigd. Volgens de Consumentenbond kan de uitspraak verstrekkende gevolgen hebben, bevestigt een woordvoerder na berichtgeving door het AD.

Het gaat in de zaak om een klant van Vattenfall wiens tarieven meerdere keren werden opgeschroefd en die het hier niet bij wilde laten zitten. Daarbij wees de klant niet alleen op de feitelijk onjuiste informatie op de website van Vattenfall. Het energiebedrijf kondigde de tariefswijziging per 1 april vorig jaar, de derde van dat jaar, ook maar tien dagen voor de ingang van de nieuwe prijzen aan. Dit zou te kort van te voren zijn geweest, omdat energiebedrijven van toezichthouder ACM een termijn van dertig dagen in acht dienen te nemen.

Redenering Vattenfall

Vattenfall betoogde dat door de oorlog in de Oekraïne sprake was van een bijzondere situatie, die zich nog nooit eerder had voorgedaan. Na de Russische inval van Oekraïne gingen de gasprijzen op de gasmarkten namelijk flink omhoog, waardoor Vattenfall te maken kreeg met extreem hoge inkoopprijzen. Maar de rechter gaat niet mee in die redenering. Doordat Vattenfall de wijziging zo kort van te voren aankondigde was het voor de klant namelijk niet meer mogelijk om bijvoorbeeld snel over te stappen naar een andere energieleverancier.

De rechter heeft Vattenfall verboden om de tariefsverhoging van 1 april 2022 voor de klant door te voeren. Maar Vattenfall is het oneens met de uitspraak en overweegt om hoger beroep in te stellen. "We vinden dat in de algemene voorwaarden duidelijk wordt omschreven in welke gevallen de tarieven gewijzigd mogen worden", reageert een woordvoerder. Daarbij benadrukt de zegsman dat deze uitspraak alleen geldt voor deze specifieke klant in een specifieke situatie, en dus niet meteen voor alle klanten van het bedrijf.

Door de hoge energieprijzen kiezen mensen er soms voor om hun huis niet te verwarmen. Deze winter zijn meer dan honderd buurthuiskamers van het Leger des Heils geopend zodat mensen in de koude maanden toch kunnen besparen op de energierekening. Afgelopen december was Hart van Nederland bij zo'n warmtekamer:

Duizend nieuwe bezoekers bij warmtekamers door hoge gasprijzen
1:47
Duizend nieuwe bezoekers bij warmtekamers door hoge gasprijzen

ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.