nieuws
9 mrt 2020, 16:20
Bewoners van de nieuwbouwwijk De Beljaart in het Brabantse Dongen zijn er helemaal klaar mee. Ze zitten al zo'n twee weken in de kou. De huizen in de wijk worden verwarmd door een warmtepomp, maar die werkt niet goed. Het is de zoveelste keer dat de bewoners in de problemen zitten. "Er is niemand die mij kan helpen. Ik ben er zo klaar mee", laat bewoner Clemy Wijbenga weten. "Wij hebben wekelijks problemen. De ene keer is er geen warm water of geen waterdruk, de andere keer hebben we geen warmte." Volgens Wijbenga spelen de problemen al jaren. Bewoners namen eerder al contact op met Eteck, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het onderhoud van de warmtepomp. Maar volgens hen gebeurt er vervolgens niets.
"Als dit zo blijft, heb ik liever gas. Dat is nog goedkoper ook", reageert een andere bewoner van de wijk, die er nu zes jaar woont. Volgens hem spelen er regelmatig problemen. In november kwam er geen warm water uit de kraan en een paar weken geleden had hij weer koud water. Nu zijn er problemen met de verwarming. "Normaal heb ik het 21 graden in huis, maar nu valt de temperatuur terug naar 18 graden." Zijn broer heeft al een partij hout gekocht, zodat hij de haard kan aansteken en niet langer in de kou hoeft te zitten. Nog een andere bewoner zegt dat de problemen begonnen toen Eteck verantwoordelijk werd voor het onderhoud. Eerder was Nuon verantwoordelijk en werden problemen volgens hem snel opgelost. "Als je belt, krijg je een callcenter aan de lijn en dan zeggen ze dat ze de melding doorgeven. Die mensen doen natuurlijk hun best. Maar het helpt niet. Een aantal buren weigert inmiddels al te betalen", zegt de bewoner. Bij hem begint het laminaat inmiddels vochtig te worden.
Bij de wijkraad zijn de problemen bekend. Volgens voorzitter Sjoerd Giese spelen de problemen bij 173 woningen van het type 'fase 1'. Het systeem is aangelegd door verschillende partijen en Giese zegt dat er vaak met het vingertje naar elkaar wordt gewezen. "Het is een soort kat-en-muisspel." Wel is uit een enquête onder bewoners duidelijk geworden dat ze in elk geval niet te spreken zijn over de dienstverlening van Eteck. Een bewoner, die betrokken is bij een werkgroep binnen de wijkraad, gunt Eteck nog heel even de tijd. "Men is er goed klaar mee, individueel reageren werkt niet. Je wordt niet teruggebeld. We willen nu als collectief optreden en Eteck vragen of er een structurele oplossing kan komen en of bewoners eventueel compensatie kunnen krijgen." Het is hem vandaag gelukt een afspraak te maken met Eteck. Deze week gaan ze om tafel.
De directie van Eteck zegt tegen Hart van Nederland te balen van de hele situatie. "Er blijken veel mankementen in het systeem te zitten. Het is allemaal veel drastischer dan gedacht", vertellen directeuren Rard Rijcken en Mareijn Willems. Tijdens reparaties komen er volgens hen steeds meer problemen aan het licht. "Tot overmaat van ramp kwam onlangs bij een reparatie een technische ruimte onder water te staan, waardoor er nog meer storingen zijn ontstaan." Beide mannen begrijpen dat bewoners er helemaal klaar mee zijn en zeggen dat Eteck al twee weken 'de klok rond' bezig is om de problemen te verhelpen. "Het is heel vervelend voor bewoners. Gelukkig is het niet heel koud." Wanneer alles weer naar behoren werkt, weten ze niet. Ze durven geen deadline te noemen, om zo geen valse verwachtingen te scheppen bij bewoners. De gemeente is op de hoogte van de problemen en zegt bij Eteck aan te dringen op het oplossen van de problemen.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.