nieuws
9 nov 2022, 17:37
Nu het leven dit jaar flink duurder is geworden bezuinigt de Nederlander het eerst op abonnementen voor TV en streamingdiensten. Dat blijkt uit onderzoek dat Prijsvergelijken.nl deed onder 900 gebruikers van hun website. Is er nog wel toekomst voor de televisie?
94 procent van de respondenten geeft aan te gaan bezuinigen door weinig gebruikte abonnementen op te zeggen of naar alternatieven te kijken, zoals een minder uitgebreid pakket. Kanttekening bij dit cijfer is wel dat alleen mensen die op de site van Prijsvergelijken.nl komen deze vraag hebben gekregen, en mogelijk al op zoek zijn naar manieren waarop ze kunnen bezuinigen.
Bijna een derde (32 procent) van de respondenten geeft aan als eerste te bezuinigen op hun abonnement voor televisie, gevolgd door 28 procent die kritisch kijkt naar streamingdiensten zoals Netflix, Videoland of Disney+. Muziekdiensten als Spotify en Apple Music staan op plek 3 met 19 procent, gevolgd door 13 procent van de mensen die als eerste hun internetsnelheid verlaagt, en tot slot 8 procent die als eerste hun mobiel abonnement zou opzeggen of verlagen.
Volgens de vergelijkingswebsite kan het mensen helpen om goed uit te zoeken of de abonnementen die ze hebben nog wel passend zijn, en of het misschien elders niet goedkoper kan.
"Blijf om je heen kijken", aldus Suzanne van Steenbergen van de website. "Zeker wanneer je al lang bij dezelfde provider zit, kijk eens wat hetzelfde abonnement bij een andere provider kost. Grote kans dat deze mede door de korting voor nieuwe abonnees goedkoper is. En wil je bij je huidige provider blijven? Pak je telefoon en misschien kun je korting afdwingen omdat je al jarenlang klant bent. Vaak is er voor vaste klanten wel iets mogelijk."
Foto: Pexels
Bovenstaande reportage is eerder uitgezonden bij Hart van Nederland.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.