nieuws
2 sep 2021, 09:40
Ook dol op een koopje? Dan moet je niet bij dagaanbiedingensites zijn. De Consumentenbond deed onderzoek naar deze dagelijkse online prijsknallers, maar concludeert dat ruim de helft van de aanbiedingen een wassen neus is.
Voor het onderzoek werden 1800 panelleden naar hun ervaringen met dergelijke aanbiedingssites gevraagd en ook werden honderd aanbiedingen op de tien meest populaire sites met andere webwinkels vergeleken. Wat blijkt: in maar liefst 62 van de honderd gevallen was er bepaald geen sprake van een koopje en was de prijs hetzelfde of zelfs hóger dan bij niet-aanbiedingssites. Bij 7 van de 10 sites gold dit voor meer dan de helft van hun aanbiedingen.
De Consumentenbond komt met een aantal vrij schijnende voorbeelden. Zo kan je bij Koopjedeal, één van de drie meest gebruikte dagaanbiedingssites, een 10-pack Oral B Cross Action-opzetborstels kopen voor €41, inclusief verzendkosten. Dezelfde borstels zijn bij Bol.com ook te bestellen, maar dan voor slechts 28 euro.
Voor een Walra hamamdoek heeft 1dagactie een niet te missen aanbieding, één handdoek voor 'maar' 25 euro. Of je kijkt even op Bol.com, waar dezelfde handdoek voor zestien euro over de digitale toonbank gaat. Volgens de Consumentenbond is dit geen uitzondering, maar de regel bij 1dagactie: niet één van de 10 onderzochte aanbiedingen op die site bleek echt een goede deal.
Hoe het kan dat veel consumenten in deze niet-zo-topdeals trappen, ligt aan een manipulatief trucje. Door kreten als "alléén vandaag", "wees er snel bij" en "op is op" plus vaak ook nog een aftellende klok, laat bijna een kwart van het panel zich sneller overhalen om naar de online kassa te racen. Maar van "alléén vandaag" is in de meeste gevallen geen sprake: veel aanbiedingen prijken bij zeven van de tien sites na een week nog op de site of worden later nog een keer aangeboden voor dezelfde 'spotprijs'.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.