nieuws
8 okt 2021, 13:08
De gasprijzen gaan door het plafond, dus iedereen die nog gas gebruikt gaat dat keihard voelen in de portemonnee. En wie een gunstig contract heeft moet zich ook zorgen maken, want er zijn leveranciers die de contracten gewoon opzeggen, zoals DGB Energie eerder deze week aankondigde. Maar volgens de Consumentenbond mág dat waarschijnlijk helemaal niet.
"Omdat dit de kern van de business van energiebedrijven betreft, moeten zij met prijsstijgingen rekening houden en kan een prijsstijging dus niet als gewichtige reden gelden. De opzegging is niet geldig en de overeenkomst bestaat gewoon nog", legt Joyce Donat van de Consumentenbond uit. De energieleverancier moet dus tot het einde van de contractduur tegen de afgesproken tarieven leveren. Doen ze dat niet, dan zullen ze schadevergoedingen moeten gaan uitkeren.
Een van de gedupeerden is Wendy Hanning uit Nijmegen. Eind september ontving ze een e-mail waarin DBG Energie haar contract per direct beëindigt, terwijl dat oorspronkelijk tot 2025 zou lopen.
Wendy probeert contact met de energiemaatschappij te leggen, maar zoals bij vele andere klanten levert dat niets op. ‘’Ze zijn niet te bereiken, het is schandalig,’’ vertelt ze aan Hart van Nederland. "Ondanks dat ik altijd keurig op tijd heb betaald, kreeg ik zelfs niet eens een waarschuwing."
De abrupte contractbreuk zorgt voor veel stress bij Wendy. "Ik woon met drie kinderen in huis met hoge energielasten, dus dit nieuws maakt me nerveus. Ik heb geen tijd om goed uit te zoeken naar welke verzekering ik moet overstappen. Ik zie door de bomen het bos niet", verzucht ze.
Klanten van DGB moeten schriftelijk laten weten dat ze niet akkoord gaan met de opzegging, omdat deze ongeldig is. "En geef ook aan dat als je gedwongen bent bij hen of elders tegen hoger tarief te moeten afnemen, je de schade op hen verhaalt", adviseert Donat namens de Consumentenbond.
Nu is daar wel een kanttekening bij, want DGB Energie kán zich bij de rechter beroepen op ontbinding vanwege onvoorziene omstandigheden, aldus Donat. "DGB zou kunnen zeggen dat het niet voorzien is en nog nooit in de geschiedenis heeft plaatsgevonden. Maar ook dan menen wij dat zij als energieleverancier rekening moeten houden met prijsstijgingen en daartegen bestand moeten zijn. Dat kan echter wel een juridische discussie opleveren, want een rechter zou daar misschien anders over kunnen denken." En, ook zorgelijk: als DGB dit volgens de rechter wel mag doen, zouden andere leveranciers kunnen volgen.
Ondanks dat het contract is verbroken, heeft Wendy nog wel energie in haar huis. "Netwerkbeheerder Liander adviseert me om met spoed iets anders af te sluiten. Gelukkig heb ik nu nog stroom, maar wie dit betaalt is voor mij een raadsel."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.