Terug

Volg Hart van Nederland

Buurt ervaart overlast door flitsbezorgers: 'Ik word regelmatig van mijn sokken gereden'

nieuws

17 apr 2022, 23:24

Flitsbezorgdiensten als Flink, Getir en Gorillas schieten in het hele land als paddenstoelen uit de grond. De supersnelle boodschappendiensten beloven boodschappen binnen tien minuten bij je thuis te bezorgen en dat vinden consumenten handig. Omwonenden en sommige gemeenten zien dat anders. In Breda is er protest onder omwonenden: de flitsbezorgdienst zorgen er namelijk voor overlast. Zo fietsen bezorgers op de stoep en is deze regelmatig gebarricadeerd met geparkeerde fietsen.

Bewoner Guido ten Hengel woont vlakbij een distributiepunt van een flitsbezorgdienst en ervaart daarvan regelmatig overlast. "Ik word regelmatig van mijn sokken gereden", vertelt hij aan Hart van Nederland. "Ik heb ze er eens op aangesproken. Toen kreeg ik te horen: 'als je je tanden in je bek wil houden moet je mij niet meer aanspreken'. Ik overweeg aangifte te doen." Ook zorgen de vrachtwagens, die vaak tot laat in de avond staan te laden en lossen, voor geluidsoverlast, vindt Ten Hengel.

Geen strenger beleid in Breda

De wildgroei aan distributiepunten van flitsbezorgdiensten was voor de gemeente Amsterdam reden ze een halt toe te roepen. De gemeente gaat kijken of alleen onder bepaalde voorwaarden er nieuwe vestigingen kunnen komen. Tot die voorwaarden duidelijk zijn, mogen er geen nieuwe vestigingen in de stad worden geopend.

Die aanpak vindt de gemeente Breda te streng. Daar is onlangs zelfs een tweede bezorgdienst bij gekomen: Getir. De gemeente beantwoordde in februari vragen over dit onderwerp. Daarin gaf ze aan vooralsnog niet van plan te zijn om een specifiek beleid te ontwikkelen voor de oprukkende flitsbezorgdiensten. Wel laat een woordvoerder aan Hart van Nederland weten dat er goede gesprekken zijn gevoerd met Flink en dat de gemeente erop vertrouwt dat de bezorgdienst er samen met de buurtbewoners wel uit gaat komen.

Flink: overlast valt mee

Volgens flitsbezorger Flink valt het allemaal reuze mee met de overlast in Breda. "Alle klachten zijn zeer serieus genomen", zegt een woordvoerder tegen Hart van Nederland. "Er is ook actie op ondernomen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het binnenplaatsen van fietsen in plaats van buiten op straat en ook wordt het afval niet meer buiten op straat gezet."

Ook is er goed contact met de meeste gemeenten waarin de flitsbezorgdienst actief is. "De afgelopen maanden hebben wij veel wethouders en ambtenaren gesproken van de gemeenten waarin wij actief zijn. Dat zijn over het algemeen positieve en constructieve gesprekken", aldus de woordvoerder.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.