nieuws
14 juni 2018, 10:52
De medekampeerders, en met name de buren, zijn een grote factor voor het slagen van een vakantie op de camping. Ze kunnen een vakantie maken of kraken. Dit blijkt uit het Nationaal Camping- en Glampingonderzoek 2018, uitgevoerd door marktonderzoekbureau Markteffect, in opdracht van Vacanceselect. Het is altijd maar de vraag welke mensen er naast je tentje of caravan komen staan op de camping en het kan een flinke stempel drukken op de vakantie. Zo hebben 64% van de respondenten last van lawaai van de buren of schreeuwende kinderen maar daar blijven de ergernissen niet bij.
74% haat het als andere gasten van de camping bedjes 'bezet' houdt door er een handdoek op te gooien.
64% heeft last van lawaai van de buren, hier kan harde muziek onder vallen maar ook schreeuwende kinderen en harde gesprekken kan de kamperende Nederlander niet waarderen
38% van de ondervraagden mensen heeft ook last van de meegereisde hond van de buren, vooral als het dier blijft blaffen.
15% van de Nederlanders is ongewenst toehoorder van seksgeluiden in de tent naast die van hen.
Naast irritatie naar de overige kampeerders toe, betrapt bijna de helft van de Nederlanders (46%) zich op het regelmatig becommentariëren van de buren. Dit verklaart waarschijnlijk ook het hoge percentage aan bijnamen (19%), dat Nederlanders de campinggenoten geven. Gedrag en uiterlijk vormen hierbij de inspiratiebronnen. Enkele voorbeelden zijn: ‘De Atleet’, ‘Anabole Bassie’ en ‘Partypoppers’.
Ondanks alle irritaties en geluiden houdt de meerderheid van de Nederlanders er toch een leuke tijd op na. Zo'n 55% van de onderzochte Nederlanders beoordeelt het contact met de medecampingbewoners als zeer positief en zegt gedurende het verblijf spontaan vriendschappen te sluiten.
Nieuw in dit onderzoek is dat dezelfde vragen ook aan Duitse kampeerders zijn voorgelegd. Groot verschil tussen Duitsers en Nederlanders is het moment van tutoyeren. Meer dan veertig procent (41%) doet dit zelfs vanaf het eerste moment. Bij Duitsers ligt dit getal zo’n tien procent lager. Pas als de tegenpartij voorstelt om elkaar met ‘jij’ aan te spreken, gaat een meerderheid van de Duitse kampeerders (57%) overstag. Bij Nederlanders ligt dit percentage op dit 32%. Onze Oosterburen zijn meer voorzichtig in het delen van vakantie-ervaringen via Social Media. Maar 34% zegt op deze manier de achterblijvers op de hoogte te houden van hun belevenissen. Dezelfde vraag bij de Nederlanders scoort zo’n elf procent hoger. Tenslotte wekt het gebruik van ‘Reserveerhanddoeken’ op ligbedden bij het zwembad minder ergernis op bij de Duitse kampeerder dan bij de Nederlandse. Bij hen geldt dit gevoel voor iets meer dan de helft van het aantal personen. Bij Nederlanders is dit bijna een kwart meer.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.