nieuws
16 dec 2021, 17:31
De prijs die je bij de supermarkt aftikt voor je boodschappen is het afgelopen jaar hoger en hoger geworden. Dat blijkt uit een analyse van Superscanner. Normaal worden de prijzen van producten alleen aan het begin van het jaar verhoogd, dit jaar blijven de prijzen echter heel het jaar door stijgen. En dat merkt iedereen aan de kassa.
Het is niet gek dat de prijzen in de supermarkt stijgen. San het begin van het nieuwe jaar worden de prijzen aan de hand van de verwachte inflatie 'gecorrigeerd'. Gemiddeld ligt die stijging rond de twee procent. Wat dit jaar wél uitzonderlijk is, is dat de productprijzen gedurende het jaar zijn blijven stijgen.
Het zijn niet een paar losse producten die, om wat voor reden dan ook, duurder zijn geworden. In alle winkelpaden stijgen de kosten. Zo zijn de prijzen voor aardappelen, groenten en fruit dit jaar alleen al met 4,2 procent gestegen. Maar ook koffie, eieren en zuivel- en boterproducten (3,2 procent) zijn volgens Superscanner bovengemiddeld gestegen in prijs.
Het stijgen van de prijzen lijkt over het algemeen over de breedte van het assortiment te worden doorgevoerd, maar sommige producten stijgen harder dan de rest van het assortiment. De hardste stijgers zijn:
Huismerk Maïs biologisch pot (340-350 gram) - Dit product is in vergelijking met begin van het jaar 46 procent gestegen, van gemiddeld € 1,47 naar € 2,15
Een zak kruimige aardappelen (2,5-3 kg) - Een zak is in vergelijking met begin van het jaar
44 procent gestegen, van gemiddeld € 2,48 naar € 3,57
Bleekselderij (per stuk) - Dit is in vergelijking met begin van het jaar 42 procent duurder geworden, van gemiddeld € 0,99 naar € 1,41
Winterpeen biologisch (1 kg) - Daar betaal je op dit moment 42 procent meer voor dan aan het begin van 2021. Gemiddeld tik je daar nu € 1,79 voor af. Begin van het jaar was dat
€ 1,26.
Alwin van der Velden van Superscanner: "Dagelijks scannen wij het volledige assortiment en de prijzen van producten van meerdere grote supermarkten in Nederland." Aan het begin van het jaar zet de prijsvergelijker haar index op '100' en kijkt per week naar de globale prijsontwikkeling en -verandering over het totale assortiment van meerdere grote supermarktketens in Nederland.
"We zien normaal gesproken de meeste prijsstijgingen in het eerste gedeelte van het jaar. Dat komt voornamelijk door nieuwe prijsafspraken tussen fabrikanten, leveranciers en supermarkten die voor het nieuwe jaar gelden", vertelt Van der Velden.
Doorgaans vlakt de stijging in de tweede helft van het jaar af, om voor de rest van het jaar gelijk te blijven. Dat gebeurde dit jaar niet. "Het jaar 2021 is bijzonder. Het prijsniveau bij de supermarkten blijft maar stijgen. Tot nu toe is de prijsstijging over 2021 gemiddeld zo'n twee procent in onze index, waar dat in voorgaande jaren meestal de één procent niet ontsteeg", legt Van der Velden uit.
De prijsstijging van producten heeft alles te maken met het fors duurder worden van grondstoffen, energie en transport. Leveranciers en producenten betalen meer om alles draaiende te houden en berekenen dat weer door in de prijs voor de supermarkten. Die berekenen het op hun beurt weer door aan de consument.
Eerder dit jaar kwam onderzoeksbureau GfK al met het slechte nieuws: alles in de supermarkt wordt duurder. Van bier tot tandpasta en van oude kaas tot aan bleekselderij. Maar het onderzoeksbureau wees niet alleen naar de gestegen kosten aan de kant van producenten en leveranciers.
Volgens Gfk is een mogelijke oorzaak van de prijsstijging óók ons koopgedrag tijdens de verschillende lockdowns. Zo werd tijdens de eerste lockdown brood, vlees, gevogelte en vis een stuk duurder. Maar ook de kosten voor (luxe) dierenvoeding stegen, dit omdat mensen tijdens de pandemie een huisdier in huis hebben gehaald.
Volgens prijsvergelijker Superscanner is er helaas nog geen licht aan het eind van de tunnel. "Onze verwachting is dat we de komende maanden nog minimaal enkele procenten stijging zullen gaan zien", waarschuwt Van der Velden.
Wat wel nog een meevaller kan de aankomende jaren is het mogelijk vervallen van de btw op groenten en fruit. In de plannen van het reageerakkoord hebben de vier coalitiepartijen de intentie om die naar nul procent te brengen. Nu is dat nog negen procent. Het is nog wel de vraag of dat de komende jaren al lukt.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.