nieuws
2 nov 2022, 19:44
Honderdduizenden euro's in contanten zijn in september aangetroffen in het woonhuis van Jumbo-topman Frits van Eerd. Dat schrijft het FD woensdag, op dezelfde dag dat de omstreden WK-reclame van de supermarktketen het gesprek van de dag is. Willen we nog wel boodschappen doen bij Jumbo nu het de plank zo vaak misslaat? Experts zien grote donderwolken samenpakken boven de supermarkt.
De Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (Fiod) heeft de vele euro's in contanten aangetroffen tijdens een inval in het huis van de Jumbo-topman. De inval werd gedaan omdat Van Eerd een van de mensen is die wordt verdacht van betrokkenheid in een omvangrijk witwasonderzoek. Opsporingsdiensten beschouwen het bezit van grote sommen contant geld als een belangrijke indicator van witwassen.
Woensdag plaatste de supermarktketen een WK-reclamespot met dansende bouwvakkers. Na grote ophef heeft Jumbo besloten om per direct te stoppen met de reclamespot. "We realiseren ons nu dat in deze reclame een link te maken is naar de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in Qatar en dat is nooit onze bedoeling geweest", liet Jumbo weten in een verklaring.
"Het is de laatste tijd een gevalletje vlek op vlek bij Jumbo", zegt communicatiestrateeg Onno Aerden tegen Hart van Nederland. Hij moest vanochtend "even met zijn ogen knipperen" toen hij de WK-reclamespot op sociale media voorbij zag komen. "Ik vind het onbestaanbaar dat een supermarktketen op deze manier zijn klanten in WK-sferen probeert te krijgen. Met hossende bouwvakkers nota bene, terwijl we allemaal weten wat er is gebeurd met bouwvakkers tijdens de voorbereidingen van het WK."
Ook op Twitter reageerden mensen verbijsterd op de reclamespot. "En dat is volkomen terecht. Als je zo'n clipje maakt, heb je niet bepaald een fijn afgestemde maatschappelijke radar", aldus Aerden.
Dat is volgens de communicatiestrateeg niet het enige waar het bij de Jumbo aan ontbreekt. "Toen de Jumbo en andere grootgrutters tijdens de coronapandemie gigantische winsten boekten, ontstond vanuit de maatschappij de roep aan die supermarktketens om iets terug te geven aan de maatschappij. Dat is nooit gebeurd. In plaats daarvan kregen we te lezen over topman Frits van Eerd, die ineens geassocieerd werd met witwasserij en allerlei vage betalingen. Ook al geen goed nieuws."
Aerden noemt deze misstappen "publicitair gezien, laten we zeggen, een iets mindere periode voor Jumbo". "De supermarkt heeft op dit moment wel een probleem als het gaat om zijn reputatie", zegt hij. Nu Jumbo de reclamespot heeft verwijderd, is de "actuele ellende" volgens Aerden weliswaar afgehandeld, maar "dat neemt niet weg dat de discussie over de supermarktfamilie nog steeds gevoerd wordt."
Toch verwacht Aerden dat al die kwesties geen grote invloed zullen hebben op de klant. "De consument stemt met de portemonnee. Met kortingen stromen de winkels vanzelf weer vol", zegt hij. "Zo'n WK eindigt ook weer, en dan heeft niemand het meer over de commercials. Zo kan het toch snel weer overwaaien."
Wat de topmensen van Jumbo volgens de communicatiestrateeg kunnen doen om hun reputatie nog een beetje te redden, is om aan een talkshowtafel of in de krant in te gaan op deze "blooper". "Gewoon in alle openheid. Eerlijk en duidelijk zijn, dat werkt in de communicatie altijd het best", weet hij. "Ze hebben een fout gemaakt, dus ze moeten uitleggen hoe zoiets kan gebeuren. Dan zal blijken dat consumenten ook in dit soort gevallen best vergevingsgezind zijn."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.