Terug

Volg Hart van Nederland

Gooien winkels écht hun prijzen omhoog in aanloop naar Black Friday?

nieuws

24 nov 2021, 12:23

Winkels gooien in aanloop naar Black Friday hun prijzen flink omhoog om ze vervolgens tijdens het koopjesfestijn weer flink af te prijzen. Shoppers denken daardoor een slimme slag te slaan, terwijl dat eigenlijk niet zo is. Zo werkt het toch? Nou...

Je hebt het afgelopen week misschien al gemerkt: veel (web)winkels staan al helemaal in het teken van Black Friday, hét koopjesfestijn dat is overgewaaid vanuit Amerika. Met hoge kortingen en scherpe aanbiedingen spelen de winkels in aanloop naar de feestdagen slim in op de koopdrang van consumenten.

Rinkelende kassa's

Vorig jaar liet Black Friday de kassa's flink rinkelen, door de coronacrisis toen vooral online. Er werden ruim 4,6 miljoen betalingen bij webshops gedaan die goed waren voor in totaal zo'n 395 miljoen euro. Door alle beperkingen was het tijdens de laatste editie wel wat rustiger in de winkelstraten, maar het koopjesfestijn was desondanks een groot succes.

Winkels die meedoen aan het fenomeen wordt echter met regelmaat verweten dat zij in de weken ervoor eerst de prijzen van hun producten omhoog gooien, om ze vervolgens met Black Friday weer flink af te prijzen. Koopfanaten denken dus een scherpe aanbieding te pakken te hebben, terwijl dit eigenlijk niet zo is. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Feit of fabel?

Op die vraag heeft de Consumentenbond een kort antwoord: nee, de prijzen worden niet eerst stiekem verhoogd. "We zien het incidenteel weleens gebeuren, maar hebben dat nooit structureel vast kunnen stellen", legt woordvoerder Gerard Spierenburg uit bij Hart van Nederland.

Toch is er volgens de bond wel degelijk reden om argwanend te zijn op Black Friday, want sommige winkels komen namelijk met zogeheten nepaanbiedingen. "Er wordt weleens korting gegeven op een 'van-prijs', waarbij de 'van-prijs' drie maanden voor de aanbieding nooit is gevraagd. Dat mag niet", benadrukt Spierenburg.

Vergelijken, vergelijken, vergelijken

Wie zeker wil zijn van een goede deal doet er dan ook goed aan om prijzen te blijven vergelijken met andere (web)winkels. Vergelijkingssites als Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl kunnen je daarmee helpen. Ook is er de Tweakers Pricewatch, waar je kunt zien of en hoe de prijs van een (elektronica)product de afgelopen tijd op en neer is gegaan.

Zo kun je dus echt bepalen of die mooie aanbieding op Black Friday écht zo mooi is als een winkel zegt.

Bovenstaande reportage werd eerder uitgezonden

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.