Terug

Volg Hart van Nederland

'Bezorgdiensten misleiden klanten met verborgen kosten'

'Bezorgdiensten misleiden klanten met verborgen kosten'

nieuws

25 mei 2022, 14:08

Bij het afrekenen erachter komen dat je bestelling duurder is dan je dacht of helemaal niet kunnen bestellen bij een restaurant dat wel op de lijst staat: als je weleens eten bestelt via een bezorgdienst, komt het je waarschijnlijk bekend voor. De Consumentenbond kwam er namelijk achter dat je als klant vaak misleid wordt.

Deliveroo en Uber Eats verstoppen servicekosten en laten het aanbod van restaurants groter lijken dan het eigenlijk is. Thuisbezorgd.nl misleidt klanten niet, maar daar zijn de maaltijden soms duurder dan bij het restaurant zelf, terwijl ze garanderen dat dat niet zo is.

Duveltje uit de doos

Bedrijven zijn wettelijk verplicht om alle kosten duidelijk vooraf te vermelden, maar servicekosten komen bij Deliveroo en Uber Eats volgens de Consumentenbond "pas bij het afrekenen als een duveltje uit een doosje tevoorschijn. Voor consumenten is het daardoor niet meteen duidelijk hoeveel ze voor hun bestelling kwijt zijn".

Uber Eats toont consumenten restaurants op afstanden tot wel 30 kilometer. Daardoor lijkt het alsof klanten kunnen kiezen uit veel meer restaurants dan eigenlijk mogelijk is. Restaurants bezorgen namelijk vaak alleen binnen een bepaald gebied. Deliveroo doet hetzelfde.

Goedkoper bij het restaurant zelf

De Consumentenbond is dus positiever over bezorgdienst thuisbezorgd.nl, maar ook zij zijn niet helemaal eerlijk. Het bedrijf claimt dat een maaltijd nooit duurder is via hun site dan bij het restaurant zelf. Maar tijdens een steekproef bleek dat in de helft van de gevallen niet te kloppen.

Thuisbezorgd.nl zegt blij te zijn "dat de Consumentenbond onze transparantie erkent", maar zegt dat de conclusie over de prijsgarantie niet klopt. "De prijsgarantie van Thuisbezorgd.nl is van toepassing op de bezorgprijslijst van een restaurant en dus niet op de afhaalprijslijst". Deliveroo zegt dat ze wel eerlijk zijn over de kosten en dat de klant de volledige kosten altijd ziet op de 'mandje'-pagina, voordat ze de bestelling plaatsen. Uber Eats heeft niet gereageerd op de kritiek van de Consumentenbond.

ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.