nieuws
3 mei 2021, 22:48
Dat een gevulde tank weer flink duurder is geworden, zal veel automobilisten niet zijn ontgaan. Met een gemiddelde prijs van 1,891 euro is een liter Euro95 (E10) nog maar een fractie van een cent verwijderd van de hoogste benzineprijs ooit (1,895 euro per liter). Hoe kan dat terwijl vanwege corona minder mensen op de weg opgaan?
Volg het laatste nieuws over het coronavirus in Nederland via ons liveblog
Tijdens de beginmaanden van de coronacrisis daalde de benzineprijs nog rap. Een vat ruwe olie ging toen op de internationale markten zelfs voor een negatieve prijs weg. Daarbij legden handelaren geld toe om er maar van de olie af te komen. Daar profiteerden automobilisten van: tussen 25 april en 2 mei 2020 lag de adviesprijs op 1,455 euro per liter.
Die lage prijzen aan de pomp lijken nu alleen nog een vage herinnering, want de benzineprijs heeft inmiddels bijna het hoogste punt ooit bereikt. Nu de economische vooruitzichten beter zijn en het vaccineren wereldwijd op stoom raakt, stijgt de olieprijs weer. Toch is de prijs voor een vat olie nog steeds veel lager dan vorige hoogtepunten in 2008 en 2012.
Benzine-expert Paul van Selms van UnitedConsumers vindt het dan ook lastig te verklaren waarom de prijs aan de pomp op dit moment in rap tempo blijft oplopen. "In het verleden is ruwe olie duurder geweest, maar dat was toen ook vanwege incidentele prijsverhogingen, door bijvoorbeeld oorlogen in het Midden-Oosten."
Volgens Van Selms blijft de belangrijkste oorzaak het vertrouwen in de economie. "Handelaren zijn nu al bezig met voorraden aanleggen", weet hij. Tegelijk draaien olieproducerende landen de oliekranen expres een beetje dicht, zodat de vraag hoger is dan het aanbod en de olieprijs dus oploopt.
Verder zijn automobilisten in ons land ook nog aardig wat kwijt aan beslastingen. In Nederland bestaat de benzineprijs voor 43 procent uit accijnzen en voor nog eens 17 procent uit btw. Bij diesel ben je iets goedkoper uit, maar betaal je nog steeds meer dan de helft (51 procent) aan belastingen.
Toch verklaart dit niet waarom in het buitenland de prijzen minder hard stijgen. Volgens Van Selms zijn de adviesprijzen de afgelopen jaren in Nederland sterk gestegen met als doel om hogere kortingen te kunnen geven. "Dat is een psychologisch prijsspel, mensen zijn namelijk kortingsgevoelig. Maar onderaan de streep heeft niemand er profijt van."
Moet de overheid de hoge benzineprijzen bestrijden door de accijnzen op brandstof te verlagen? Ja, vindt een overgrote meerderheid van Nederland, zo blijkt uit representatief onderzoek van het Hart van Nederland-panel onder ruim 2.300 mensen. Ruim drie kwart van de ondervraagden wil minder belasting, óók als dit een gat in de begroting slaat.
En laten Nederlanders de auto nu vaker staan door de hoge prijzen aan de pomp? Niet bepaald, komt uit het onderzoek naar voren. Twee derde van de deelnemers zegt nog steeds evenveel te rijden. Daarentegen geeft 15 procent aan minder de deur uit te gaan omdat ze het niet meer kunnen betalen. 3 procent pakt vaker het openbaar vervoer als alternatief.
Het Hart van Nederland-panel bestaat op dit moment uit zo’n 40.000 leden. Per onderzoek wordt een voor de Nederlandse bevolking representatief deel van het panel uitgenodigd. Kijk hier voor meer informatie over het panel en meld je aan.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.