Terug

Volg Hart van Nederland

Banken blijven kantoren sluiten, vooral ouderen zijn de dupe

nieuws

3 aug 2021, 22:52

Mensen met vragen over geldzaken kunnen tegenwoordig steeds lastiger terecht bij een bankkantoor. Door de komst van digitaal bankieren sluiten steeds meer banken hun kantoren en worden klanten alleen digitaal te woord gestaan. Vooral ouderen hebben hierdoor steeds meer moeite om hun geldzaken te regelen.

Nederland telt sinds begin dit jaar nog maar 912 bankkantoren, terwijl dit er 5 jaar geleden nog ruim 1700 waren. Dit tot grote ergernis van ouderen. Zij missen hun loopje naar de plaatselijke bank, waar ze geregeld kwamen met vragen of om geld te storten.

Corien Dekker (66) uit Houten regelt met gemak haar bankzaken digitaal, maar mist alsnog het gesloten ING-kantoor in haar dorp. Het dichtstbijzijnde kantoor voor mevrouw Dekker ligt nu in Nieuwegein, wat zo’n 13 kilometer bij haar vandaan ligt. “Geldzaken zijn natuurlijk erg belangrijk, dus ik vind het van de zotte dat een dorp met 50.000 inwoners geen persoonlijk aanspreekpunt heeft”, zegt Corien.

Meldpunt

Seniorenorganisatie KBO-PCOB kreeg afgelopen jaren geregeld klachten binnen van ouderen die moeite hadden met de sluiting van hun bankkantoor. “Aan iemand persoonlijk een vraag stellen en snel antwoord krijgen, is bijna onmogelijk geworden tegenwoordig”, vertelt directeur Marcel Sturkenboom. KBO-PCOB opende vorig jaar een meldpunt voor ouderen die moeite hebben met de sluiting van hun bankkantoor. Er kwamen binnen een aantal weken ruim 700 reacties binnen. De organisatie is sindsdien met verschillende banken in gesprek, in de hoop om de huidige situatie voor ouderen te kunnen verbeteren.

Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is de sluiting van banken een logisch gevolg door de digitalisering in ons land: "Sluiting van bankkantoren is onvermijdelijk gezien de sterk teruglopende bezoekersaantallen. In sommige kantoren kwamen nog maar 2 à 3 klanten per uur. Wij begrijpen dat dat voor veel mensen teleurstellend is, met name voor veel ouderen voor wie het persoonlijke contact met hun bank vaak extra belangrijk is."

Servicepunt biedt hulp

De beste oplossing voor het tekort aan bankkantoren is volgens de ouderenorganisatie simpel: bij elk gesloten filiaal een servicepunt openen, waar mensen met vragen fysiek terecht kunnen. Dit gebeurt volgens Sturkenboom nog te weinig: “Je ziet dat er wel door de banken naar ons wordt geluisterd, maar de kantoren sluiten nog steeds eerder dan dat de klanten erover geïnformeerd worden en openen vaak later of zelfs helemaal geen servicepunt.”

Ook Corien kreeg geen bericht van haar bank en moest zelf ondervinden dat het kantoor in haar woonplaats was gesloten. Dat was even flink wennen: “Ik ben zelf van de generatie ‘loop gewoon naar binnen en vraag hoe regel ik dit’, maar dat is tegenwoordig onmogelijk”, vertelt Corien aan Hart van Nederland.

Beeldbankieren is de toekomst

De Nederlandse Vereniging van Banken snapt dat mensen het persoonlijke contact erg missen en volgens hen nemen banken dat erg serieus. "Veel banken hebben ruime mogelijkheden voor beeldbankieren. Banken voeren duizenden beeldgesprekken per week."

Naast beeldgespreken bieden Nederlandse banken nog veel andere opties, benadrukt de NVG: "Denk daarbij aan financiële zorgcoaches, senioren-telefoonlijnen, banken met ‘geldbezorgdiensten’, cursussen om digitaal vaardiger te worden en sommige banken bieden zelfs seniorentablets aan."

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.