
nieuws
25 mrt 2021, 09:18
De gratis plastic zakjes die bij de groente- en fruitafdeling van Albert Heijn liggen, zijn vanaf eind 2021 verleden tijd. De vervuilende zakjes worden ingeruild voor duurzame verszakjes. Deze zijn wasbaar en gaan volgens de supermarktgigant tientallen keren mee. Maar ze kosten wel 30 cent.
Klanten worden vanaf half april geïnformeerd over het "met pensioen gaan" van de plastic zakjes, officieel 'hemdtasjes' genoemd. De eerste twee weken krijgen klanten de duurzame herbruikbare zakjes gratis, daarna kosten ze 30 cent. Vervolgens worden de gratis zakjes stapsgewijs uit de filialen gehaald en eind 2021 is er geen gratis plastic zakje meer te vinden in de supermarkten.
De overstap naar duurzame zakjes scheelt jaarlijks zo'n 243.000 kilo plastic. De grootgrutter uit Zaandam is al jaren bezig om duurzamere producten aan te bieden en bespaarde daarmee miljoenen kilo's aan verpakkingsmateriaal, aldus algemeen directeur Marit van Egmond. "Van maaltijd- en lunchsalades in een dunnere schaal en dunnere frisdrankflessen tot het helemaal onverpakt aanbieden van groente en fruit. We blijven steeds kijken of het minder kan."
Albert Heijn is overigens niet de enige supermarkt die plastic zoveel mogelijk probeert te verbannen: Jumbo stopt gehakt tegenwoordig in een plastic zakje in plaats van in een plastic schaaltje en bij PLUS krijg je geen dubbele plastic deksels meer bij je noten.
ANP
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.