nieuws
1 mei 2021, 21:16
‘Yu no man broko mi.' Zo gaat het Songfestival-liedje van de Nederlandse deelnemer Jeangu Macrooy. Bij die tekst horen veel mensen het woord 'broccoli'. Reden voor supermarktketen Albert Heijn om er in een advertentie over broccoli's op in te haken. Maar daarvoor gaan ze nu door het stof.
Het was nooit de bedoeling om met de advertentie op de broccoli-hype van het Songfestivalnummer iemand voor het hoofd te stoten, laat Albert Heijn weten aan het AD. Over de advertentie ontstond commotie in de Surinaams Nederlandse gemeenschap.
Mensen waren boos omdat wordt genegeerd waar het nummer Birth Of A New Age écht over gaat. Namelijk: het slavernijtijdperk en het uitwissen van de cultuur van zwarte mensen.
Het zinnetje ‘Yu no man broko mi, mi na afu sensi’, waarin veel mensen het woord 'broccoli' horen, heeft een beladen betekenis, volgens Mitchell Esajas (oprichter The Black Archives en organisator van antiracisme-demonstraties). Het betekent 'Je kan me niet breken, ik ben als een halve cent' en gaat over veerkracht van zwarte mensen na het slavernijtijdperk.
Albert Heijn stuurde naar aanleiding van de ophef een korte reactie naar het AD: "Albert Heijn haakt vaker in op actualiteiten. We zagen dat in dit liedje iets anders werd gehoord dan bedoeld (een ‘mama appelsapje’) en hebben daar met een knipoog op ingespeeld. We hebben veel leuke reacties gekregen en een paar negatieve. Het is uiteraard nooit onze bedoeling geweest iemand voor het hoofd te stoten."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.