Met de feestdagen in aantocht waarschuwen consumentenorganisaties voor onbetrouwbare webshops. Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) verwacht voor 2023 namelijk meer dan 40.000 aangiftes over aan- en verkoopfraude. Het LMIO heeft al duizend malafide webshops offline laten halen. Dat is ruim 30 procent meer dan in 2022.Ook bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC) komen er meldingen binnen. Bestellingen worden veel te laat, of helemaal niet geleverd; de retourkosten zijn onverwacht hoog; er is geen contactmogelijkheid of de klant krijgt zijn geld niet terug.Kortom: allemaal zaken waar je als consument niet op zit te wachten als je online aan het shoppen bent. Daarom heeft de politie een lijst opgesteld met webshops die je als consument beter kunt vermijden, want voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Je vindt de lijst helemaal onderin dit artikel. Voor de meest up-to-date lijst, kijk op politie.nl.Staat de webshop niet in de lijst, maar vertrouw je het toch niet helemaal? Let dan extra goed op de volgende zaken: KlantbeoordelingenHet belangrijkste advies om te voorkomen dat je wordt opgelicht is door reviews te lezen. "Klantbeoordelingen van webshops zijn een belangrijke graadmeter", aldus de politie. "Met zo’n snelle check filter je de oplichters die hun zaken niet op orde hebt er bijna altijd uit."Reële prijsEen andere tip om oplichting te voorkomen is bijvoorbeeld om goed te kijken of de prijs reëel is. Lijkt iets bijna te mooi om waar zijn? Dan is dat vaak ook zo.GarantieBetaal ook zoveel mogelijk met kopersgarantie. Gebruik een creditcard of mogelijkheden om achteraf betalen zoals Klarna of Riverty (AfterPay). Ontvang je het product niet? Dan krijg je je geld terug. Wees bij het betalen extra alert bij een rechtstreekse overboeking naar een buitenlandse rekening.ContactgegevensEen ander belangrijk punt bij het online winkelen of het controleren van de contactgegevens van de webshop. Controleer of bijvoorbeeld het telefoonnummer en het e-mailadres echt bestaan. Ook moet er altijd een KVK-nummer op de website van een webwinkel staan. Staat het bedrijf daar niet ingeschreven? Dan gaat het mogelijk om een onbetrouwbare webshop.Aangesloten webshopGebruikt de webshop het logo van 'Thuiswinkel Waarborg' of 'Webshop Keurmerk'? Controleer dan eerst of de webshop ook daadwerkelijk bij die instanties is aangesloten en het keurmerk niet misbruikt. Dit kun je doen via de websites van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk. Het voordeel van een aangesloten webshop is dat je bij klachten naar de Geschillencommissie Thuiswinkel kunt stappen.Hart van Nederland/ANP