
Waarschuwen
15 mrt 2024, 07:26
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept mensen op om telefonisch geen energiecontract af te sluiten. Dat meldt het AD vrijdagochtend. De consumentenwaakhond waarschuwt dat klanten dan mogelijk te veel betalen. Daarom vindt ACM dat er een verbod moet komen op telefonische verkoop.
Energiemaatschappijen proberen uit alle macht nieuwe klanten te krijgen nu de energiecrisis voorbij is. En juist daar gaat er veel mis. Toezichthouder ACM wordt de laatste tijd overspoeld met klachten van consumenten die telefonisch zijn benaderd door een energiebedrijf en daardoor met een duur contract opgescheept zitten.
"We hebben het echt over duizenden klachten over telefonische werving en misleiding, het is nu de meest voorkomende klacht bij de ACM", laat Tjitte Mastenbroek van de ACM aan de krant weten. "We worden bij ACM Consuwijzer dagelijks gebeld en gemaild door consumenten die slachtoffer zijn van misleidende werving door energieleveranciers."
Consumenten laten aan de ACM weten dat zij ongevraagd worden gebeld en dat verkopers aan het begin van het gesprek niet duidelijk aangeven wie ze zijn en waarvoor ze bellen. Vaak worden klanten onder valse voorwendselen gebeld. Bijvoorbeeld "om de energienota door te nemen" of "om een tariefverhoging te voorkomen". Het komt zelfs voor dat verkopers zich voordoen als medewerkers van van de ACM.
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.
Hart van Nederland/ANP
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.