Terug

Volg Hart van Nederland

Emmie werd opgelicht via Bol.com: 'Je denkt dat het betrouwbaar is'

Waarschuwen

24 feb 2024, 23:39

Shoppen was nog nooit zo makkelijk als nu, maar tegelijkertijd is het ook heel fraudegevoelig. Emmie van Emmen uit Olst werd slachtoffer van een oplichtingstruc via dropshipping: een vorm van handelen waarbij een tussenpersoon spullen bestelt bij minder betrouwbare leveranciers, vooral in het buitenland.

Emmie bestelde via Bol.com een headset ter waarde van 150 euro. "Mijn vriend wilde me een mooi cadeau geven voor mijn verjaardag. Ik ben een fanatieke gamer, dus hij kocht een dure headset voor me", vertelt Emmie aan Hart van Nederland. "Hij zou de dag erop bezorgd worden maar dat gebeurde niet helaas."

Daarmee waren de problemen niet voorbij. Na een vertraagde levering bleek de headset ook nog eens defect te zijn: hij kraakte en gaf geen goed geluid. "De verkoper beloofde een nieuwe op te sturen, maar die kwam niet", vertelt Emmie. Ondanks haar inspanningen om het product terug te sturen, ontving ze geen terugbetaling en was de verkoper moeilijk te bereiken.

Ali Express

Kort daarna ze er achter dat de headset afkomstig was van Ali Express. Op die website stond hetzelfde product voor een veel lager bedrag, namelijk slechts 40 euro. Haar geld krijgt ze vooralsnog niet en ook contact met de verkoper komt niet tot stand.

Emmie is slachtoffer geworden van dropshipping. "Dat verwacht je niet, want je denkt dat Bol.com een betrouwbare partij is", zegt Emmie.

Advies: google de verkopende partij

Bol.com, waar de aankoop is gedaan, benadrukt dat dropshipping op hun platform verboden is. "Ondanks de maatregelen die wij nemen, kan het voorkomen dat een klant een enkele keer te maken krijgt met dropshipping. Dat is helaas gebeurd", laat een woordvoerder van Bol.com weten. Het kan zijn dat zo'n verkoopaccount dan door Bol.com wordt gesloten. Ze hopen de situatie voor Emmie nog te kunnen oplossen.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) roept op om alert te zijn. "We raden aan de verkopende partij even te googelen voordat je iets bestelt, dan zie je gauw genoeg of het goed is of niet. Zo moet er een retouradres in Nederland bij staan. En een verkoper moet duidelijkheid geven over de bezorgtermijn." Ook zegt de woordvoerder zaken als deze te melden bij ACM, zodat zij maatregelen kunnen nemen en consumenten waarschuwen.

Het beste van Hart van Nederland? Volg ons op WhatsApp of Threads

Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.