Budgetmaatschappij Ryanair is volgens passagiers niet meer zo 'budget'. Het bedrijf krijgt veel kritiek van klanten in het Verenigd Koninkrijk omdat ze hun passagiers op slinkse wijze dwingen te betalen voor hun boardingpas. "Nieuwe procedure", zegt Ryanair. Geldt dat ook voor Nederlandse reizigers? Dat luchtvaarmaatschappijen hun klanten voor steeds meer 'extraatjes' laten betalen, is niks nieuws. NetVoucherCodes publiceerde in augustus een onderzoek waaruit bleek dat 9 op de 10 airlines iets aanbieden waar je reis duurder van wordt. Soms wordt de ticketprijs zelfs vier keer zo duur. Maar Ryanair gaat volgens Britse klanten nu toch echt een stap te ver, schrijft de Britse krant Metro.Dus wat is precies het probleem? Normaal kun je bij een vliegmaatschappij online inchecken, vaak vanaf 24 uur voor je vlucht. Je krijgt dan een boardingpas die je ofwel digitaal ofwel uitgeprint mee kan nemen naar het vliegveld. Je hoeft dan dus niet in te checken op het vliegveld en kan die rij overslaan.Volgens de site van Ryanair is dit ook hun procedure, maar Britse passagiers laten op X zien dat die veranderd is. Nu krijg je als passagier de keuze: een stoel reserveren en je boardingpas krijgen of geen stoel reserveren en je boardingpas ophalen op het vliegveld. Een stoel reserveren kost tussen de 8 en 10 pond, of de 9 en 24 euro.Kortom: betalen zodat je een boardingpas (en een stoel) krijgt, of eerder naar het vliegveld komen en in de rij staan. "Ryanair, ik weet dat je goedkoop bent, maar me dwingen om te betalen voor een plek of eerder naar het vliegveld te komen om een boardingpas op te halen is belachelijk", schrijft iemand op X. "Ik kan niet geloven dat mensen nu geen boardingpas krijgen tenzij ze een plek reserveren en dus gedwongen worden om in een checkinrij te staan", zegt iemand anders. "Schandalig."Nieuwe procedureMaar wordt dit ook de Nederlandse procedure? De redactie van Hart van Nederland vroeg het aan de klantenservice en persvoorlichting van Ryanair en daar kwamen twee verschillende antwoorden uit. Volgens een klantenservicemedewerker klopt het dat je als klant deze keuze krijgt, maar dat het wel afhangt van de vlucht en of je bijvoorbeeld alleen reist. Ook bevestigen ze dat dit de nieuwe procedure is in alle landen, dus ook Nederland.Maar als we aan de persvoorlichting van Ryanair vragen of passagiers inderdaad voor deze keuze staan, zeggen ze dat dit niet klopt. "Er worden geen kosten in rekening gebracht voor een digitale boardingpas - nooit", schrijven ze in een reactie. "Alle Ryanair-passagiers kunnen betalen voor een gereserveerde plek als ze dat willen. Als mensen deze kosten willen vermijden, kunnen ze ervoor kiezen om een willekeurig toegewezen plek te krijgen waar ze niet voor hoeven te betalen."Maar het lijkt erop dat je dan dus wel eerder naar het vliegveld moet komen. In Nederland zijn er nog geen klachten over de nieuwe werkwijze.