Kopen en besparen
4 feb 2024, 13:50
Het is niet iets wat we de afgelopen tijd gewend zijn: prijzen van producten gaan omlaag. Action heeft de afgelopen maanden de prijs van 2500 producten verlaagd en ook de prijzen bij woonwarenhuis IKEA zijn met 20 procent verlaagd. Hoe kan dit ineens en kunnen we meerdere prijsdalingen verwachten?
Doordat de markt redelijk is gestabiliseerd ten opzichte van vorig jaar zijn de prijzen verlaagd, legt retaildeskundige Michel Kregel uit aan Hart van Nederland.
Kregel geeft aan dat de prijzen de afgelopen tijd veel harder zijn gestegen dan daadwerkelijk had gemoeten. "De marge die ketens hebben berekend waren uiteindelijk veel te hoog. Beter gezegd: Ze hebben een te dure prijs gevraagd dan een product eigenlijk had moeten zijn."
Bij de discountketen Action gaat het de afgelopen jaren voor de wind. In 2023 boekte het bedrijf 30 procent meer winst in de eerste negen maanden. Dat is mede te danken aan de uitbreiding van de keten. In Nederland zijn er nu 401 filialen, in heel Europa zijn het er ruim 2400.
Omdat de kostprijs om de artikelen te maken goedkoper is geworden, dalen de prijzen van 2500 artikelen, goed voor bijna 40 procent van het gehele assortiment van de winkel. Hoeveel producten gemiddeld in prijs zijn verlaagd, kan woordvoerder Lucie Blaisse - Hoopman niet zeggen. De prijzen zijn volgens haar niet in specifieke productgroepen verlaagd.
Ook bij IKEA is de klant voor veel producten goedkoper uit. Daar worden ruim 3.300 artikelen in prijs verlaagd. Volgens woonwarenhuis daalt de prijs gemiddeld met 20 procent. Het gaat daarbij om producten in alle productcategorieën: van banken tot bedden, van keukens tot woonaccessoires.
De IKEA en Action komen daar nu als eerste op terug en verlagen hun prijzen. Al zit er wel een verschil tussen de twee, legt de retaildeskundige uit. "Beide ketens hebben sympathie getoond naar de consument toe door de prijzen te verlagen. De grondstoffen zijn nu goedkoper en daardoor konden de prijzen omlaag. Daar heeft de Action het bij gehouden."
De Zweedse woonwarenketen is nóg een stapje verder gegaan door ook een deel van hun eigen winst in te leveren. "Action heeft hun winstmarge hetzelfde gehouden wat betekent dat ze nog steeds evenveel verdienen aan hun producten. Bij de IKEA hebben ze zowel de inkoopprijs verlaagd als ook hun winstmarge. Dit houdt in dat ze een stukje van hun winst teruggeven aan de consument."
De woonwarenwinkel geeft volgens de retaildeskundige hiermee aan dat de consument het de laatste tijd moeilijk heeft gehad en hen daarom tegemoet wil komen. "Ik hoop dat dit het begin is voor meerdere ketens om ook hun prijzen te verlagen zodat het weer eerlijk is voor de consument."
Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.